Vins français des vacances d'été

Fost-am si la Paris. N-a fost rau. Insa m-am intors cu un sentimentul firesc de dezamagire. Nu fata de Paris, ci fata de tara si orasul in care locuiesc. 
Noi suntem obsedati de decalaj. De cate ori n-am auzit "astia sunt cu 20 de ani in fata noastra". Ei, de data asta m-am intors cu ideea fixa ca oricat ne-am stradui, oricat de bine intentionati am fi, oricat am eradica coruptia, nu vom ajunge niciodata un atare grad de civilizatie. E ca in paradoxul lui Zenon "Ahile si broasca", transpus in realitati civice.

Despre vinuri, ce sa va zic, am baut mai putin decat as fi facut-o acasa. Cu exceptia unei cine prelungite, in care un bun prieten, parizian de multi ani, ne-a facut o trecere prin bucataria franceza incepand cu o terina de foie gras, continuand cu melci, stridii, creveti gigant, melci de mare, scoici St Jacques si incheind gustoasa si epuizanta masa cu un tartar de vita foarte bine facut, cu carne maruntita la cutit si amalgamata cu verzaturi. In rest, cand te dor picioarele, ca pe orice turist avid, ai nevoie de un dus si un somn bun, nu de vinuri savante. Oricum, ceva-ceva am incercat, dupa cum se va vedea in randurile urmatoare: 

Morgon 2013 Bertrand Capdevigne, Club des Sommeliers, un private label al unui lant de supermarketuri, nu-mi amintesc care, in orice caz cel care are o "reprezentanta" in gara Marne la Vallee-Chessy adica Disneyland. Cand innoptezi dupa 16 ore de coțomedii si michimausi nu-ti prea vine sa bei ceva prea elevat. Oricum, s-a prezentat cum ma asteptam, cu avalanse de fructe rosii, acid, suplu, fara briz-brizuri, dar cu o lungime buna. Nu e un reprezentant de seama al apelatiei, dar e un vin onorabil de sete. Ieftin, chiar in atare conditii. 4 euro, sau asa ceva. 12,5% alc. 80 pct.
Touraine 2014 Paul Buisse, e desigur un sauvignon de Loara, extrem de tipic si cu o calitate potrivita pretului de 10 euro intr-un magazin de bauturi de pe Rue de Faubourg Montmartre, unde sunt convins ca adaosurile sunt respectabile. Coacaze rosii, caise, grapefruit si o componenta minerala amintind de cap de chibrit si pietre ude. Gust plin, fresh, numai bun alaturi de o salata bogata cu piept de pui. Amabil, la 12,5% alcool. 85 pct.
Macon-La roche Vineuse 2013, Bastion de l'Oratoire, Domaine Chanson, a fost un chardonnay surprinzator de bun pentru un Macon Villages. E drept ca familia Chanson isi face veacul in Burgundia de pe la 1750.  Aici finetea vinului a fost surprinzatoare. Aromatica florala, dublata de pepene galben, pere, cu un gust plin, citric, dar delicat. Remanenta buna, dulce acrisoara. Bun de scaldat vietati marine. Un vin de 12-15 euro. 13,5%, 88 pct.
Cornas 2009 Cave de Tain, o cooperativa laudata chiar de marele Bob. Cornas e o apelatie de Rhone, de unde se lasa in urma grenache-ul si incep marile syrah-uri pure. Mi s-a parut un vin complex, care are nevoie de mult aer pentru a se deplia. Imi amintesc aromele de la tutun, vanilie, paine prajita, lemn dulce si desigur fructe negre, mure, dude, cirese negre. Gust "catifelat", gustos, final mediu, cu picanterii. 13,5%, 87 pct. 















0 comentarii: