Fief Guerin 2014 Domaine des Herbauges (Franta)

Care e un Muscadet Côtes de Grandlieu, produs Sur Lie. E un vin obtinut din strugurele normal pentru apelatie, adica Melon de Bourgogne, de pe o parcela de 17 hectare, din vii cu varsta cuprinsa intre 55 si 75 de ani.
Am mai spus si in alte ocazii ca Muscadet-ul nu-i pentru toata lumea. Nu ca ar fi vreo raritate sau vreo scumpete. Dimpotriva. Nu-i pentru toata lumea deoarece e un vin altfel decat gustul mondial. N-o sa gasim intensitate aromatica cu abundente exotice, nu-i un chenin din Africa de Sud sau vreun sauvignon din Noua Zeelanda. Cred ca sentimentul multor bautori prima data cand se intalnesc cu un astfel de vin este de dezamagire. Vin monosilabic, un vin fara nimic in afara de aciditate, s-ar putea zice. Intr-un fel, asa e. Daca-l degusti in orb, intr-o serie de albe seci diverse, acest tip de vin va fi aproape sigur disconsiderat.
Insa daca privim problema mai departati de asteptarile noastre si de prejudecati am putea observa si altceva. Are evidente arome minerale, pamantoase, de nisip, pietris, apa magneziana, chiar usor salin. Poate si adieri de flori albe, piersici, coaja de lamaie...Dar, in general, e un vin rezervat aromatic. Marele plus e in gust, si chiar daca nici aici n-o sa fie focuri de artificii, metoda fermentarii si maturarii pana la imbuteliere pe strat de drojdie produce un efect interesant: prin toata acididatea enorma, lemonata se intrevede o nota piersicata, iar din alt punct de vedere vinul pare mai gros, mai dens, mai robust decat te-ai astepta. Dupa cateva inghitituri  ti se face foame, asa ca nu-i o idee buna sa-l bei pentru sine. Pe farfurie? Pot fi stridii, scoici, creveti, peste gras, peste slab. Frantuzesc, romanesc, japonez...  Nu conteaza, dizolva orice. 
Apropos, eu cred cu tarie ca exista vinuri de gastronomie, ca a spune despre un vin ca este "de gastronomie" nu e un eufemism, un soi de asterisc amabil cu trimitere spre unele defecte. 
Cred ca dupa multi ani in care s-a pierdut contactul cu vinurile bune si chiar cu bucataria traditionala e oarecum firesc sa uitam asocierile minunate si autentice ale lui Radu Anton Roman, de tipul Zghihara de Husi (pe stil vechi) cu pui la ceaun (evident cu usturoi din belsug) sau tocmagei umpluti. 
In fine, mie imi plac aceste vinuri, chiar daca sunt de conditie umila. Daca nu-ti plac e ca si cum ai spune ca n-ai ce discuta cu un țăran bătrân. Bineinteles ca ai, dar trebuie sa-ti adaptezi discursul la universul lui. Ori asta nu mai e treaba interlocutorului, fie el vin sau om. E treaba ta.

Fief Guerin 2014 Domaine des Herbauges, certificare Terra Vitis, 19,99 Lidl. 
In ton cu cele spuse mai sus astazi nu voi puncta, insa daca as fi facut-o ar fi fost de peste 80 pct: )






1 comentarii:

Cosmin spunea...

Chiar mi-a placut remarca ta despre discutia cu taranul batrin... si tin minte un drum de la Brasov la Galati, in studentie (da, am facut facultatea la Galati), in care am avut bilet eu si partenera mea de atunci in singurul compartiment ocupat din tren, cu inca 6 batrinei dintr-un sat de linga Tecuci. De unde ma gindeam ca dupa 5 minute merg in alt compartiment, m-a apucat supararea cind am ajuns la Galati... prea imi placuse sa stau de vorba cu ei, imi deschisesera un univers fantastic. Din pacate, cred ca este (era?) o lume pe cale de disparitie, dar asta este alta discutie.
Asa ca, multumesc pentru remarca, a fost ca madeleina lui Proust...