Ryan Opaz este o figura cunoscuta in lumea vinului. Este
un expat american, traind acum in Portugalia, dupa ce ani buni a locuit in
Spania. Nu are studii de specialitate si asta nu l-a impiedicat ca in 2011 sa fie pe lista scurta cu persoane de urmarit in powerlist-ul
Decanter si- in general- sa fie considerat o voce foarte sonora la nivel mondial.
Eu l-am intalnit la Premiile Vinul.ro, unde am fost colegi in juriul
competitiei. In particular e un tip extrem de jovial si cu picioarele pe pamant, care transpira prin toti porii pasiunea pentru arome si gusturi si care si-a construit o afacere din activitatea sa din social-media.
I-am adresat cateva intrebari si mi-a raspuns dupa cum urmeaza.
Lectura placuta!
George Mitea: Ryan, ai parte de succes professional în socialmedia
din jurul vinului. Esti cofondator (alaturi de sotia ta, Gabriella) al
Catavino.net, organizezi
European WineBloggers Conference, participi ca jurat la multe concursuri de vin și vorbesti
public despre vin și comunicarea in domeniul vinului. Noi avem aici aproximativ
zece bloguri actualizate în mod constant, și ele vizează în principal pe “winegeeks”
și oamenii din industrie. Ceva sfaturi cu privire la extinderea audienței?
Ryan Opaz: Da, nu vorbiti
catre “tocilari” sau catre oamenii din industrie. Vorbiti catre oameni. Vinul
este o băutură socială, vorbiti despre lucruri sociale și puneti vinul în
mijlocul lor. Când Catavino s-a mutat de la vorbitul doar despre vin, si spre gastronomie, călătorii si cultura
publicul nostru a crescut foarte mult. Nu puneti vinul într-un bula, puneti-l
în viață! Daca vrei să cresti scrie despre natură, istorie, sport, viață ...
lucrurile care intereseaza pe cei mai mulți oameni. Altfel iti ignori publicul.
GM: Multe crame din România nu au o strategie coerentă și
constantă in ce priveste prezenta in social media. Ei consideră social media ca
timp pierdut. În schimb se concentreze pe echipe de vânzări care sa strabata
țara in lung si-n lat, prezentari in restaurante, chestiuni de genul acesta. Ce
pierd facand asa?
RO: Eu spun mereu ca
daca nu e stricat, nu-l repara! Dacă o crama vinde tot ce face si nu are probleme, atunci nu trebuie sa schimbe
nimic. Social media este un instrument. Unele instrumente sunt importante
pentru tine. Dacă intrebarea este daca
social media poate vinde vin, atunci răspunsul este da. Dacă esti în căutarea
unui nou canal de vânzări și ignori social media, pierzi o oportunitate.
Adevarul e ca social media funcționează bine numai atunci când este combina cu
tehnici de scoala veche. Cutreieratul
țarii și alte lucruri obișnuite sunt actiuni care ar putea fi mult îmbunătățite
cu instrumente cum ar fi Twitter, FB, și Foursquare, asta dacă vrei.
Noile crame cu
sânge proaspat vor adopta și integra acest tip de promovare in munca lor. Va lua ceva timp, dar se va întâmpla. Social
Media este modul în care lumea comunică astăzi și pentru a vinde trebuie să fie
un bun comunicator. Social media iti poate permite să comunice catre noi
categorii de public și în noi moduri. Acesta este un lucru bun.
GM: Producătorii de vin din România consideră de multe ori
ca bloggeri de vin sunt amatori zgomotosi si ii trateaza cu recalcitranta,
datorita unor prejudecăți, as zice. Deci, din experiența ta, ce fel de segmente
de piață sunt influentate de catre bloggeri (dacă este cazul)?
RO: Robert Parker a
fost un blogger, în sensul literal de blogging-ul (web-log). El a luat cea mai
ieftină formă de publicare (copii xerox) pe care a găsit-o in acel moment și
apoi si-a construit expertiza prin aprofundare și degustare. Și prin scris. Și
prin greșelile pe care le-a facut. În cele din urmă si-a demonstrat
calitatile. In schimb, daca internetul
ar fi existat in 1980, Parker ar fi avut un blog.
“Bloggerul de vin”
este o idee naiva. Există oameni care comunica despre vin, unii folosesc hârtie
și stilou, unii folosesc internetul, unii utilizeaza twitter, unii unelte de
blogging; dar toti fac același lucru: Comunica. Poti fi un comunicator prost
fără public sau unul bun și sa-ti dezvoltii publicul care te urmareste. Jancis Robinson scrie un blog, si ea pare să
aibă influență. Suntem comunicatori de vin. Uneori pe un blog, twitter, Instagram,
reviste, săli de clasă și dincolo de toate acestea. Doar să fii unul autentic.
GM: Dar nu toată lumea se vede pe sine ca un comunicator
de vin. Cunosc câțiva oameni care ar respinge o astfel de etichetare. Mai ales
pasionații (“hobbyists”). Sau unii care se vad pe sine ca fiind critici ai
industrei de vin, intelegand prin asta ca accentul lor principal nu este pe
raspandirea cuvantului vinului. Ce crezi despre asta?
RO: Ok, dar asta
este punctul meu de vedere, sau cel puțin o sa ating si acest subiect. Pasionatii
sunt foarte buni și avem nevoie de ei. Ei au influență în cercurile lor si ei
sunt cei spre care se indreapta lumea cand are nevoie de recomandări despre
vinuri. Ei nu sunt în căutarea unui public mai larg.
În ce-i priveste pe
Critici? Ei bine, în cazul în care scriu despre vin pentru nimeni, atunci de ce
sa mai faca ceva. Dacă publici undeva te
așteptați sau stii ca, probabil, cititorii te vor găsi la un moment dat. Dacă
nu vrei ca oamenii sa te citeasca, ține un jurnal pe hârtie. :)
GM: Ryan, ai avut șansa de a ne cunoaște țara mai bine din
punct de vedere al vinului. Unde crezi că este industria noastră acum?
RO: La început.
Aveți unele vinuri minunate și unele foarte “brute”. Dar am impresia că sunteți
încă in cautarea unei identitati și asta este FOARTE interesant. Viitorul este
luminos. Explorati-l!
GM: Pe ce ar trebui să se concentreze o veche, dar încă în
curs de dezvoltare, industrie producătoare de vin, din punctul de vedere al stilului
și al soiurilor?
PO: Pentru moment
distrati-va! Explorati. Incercati lucruri noi, încercati lucruri vechi. Cred că
vinăriile de astăzi au nevoie sa vada ce funcționează cel mai bine și inca nu
simt ca exista un "răspuns corect".
Eu m-as concentra pe obtinerea de suficiente vinuri bune din diferite
stiluri pentru a fi o forță pe piața mondială. Poate că ele există deja, dar
trebuie mai intai sa te zbati pentru a fi recunoscut. Uitati-va la Turcia
pentru inspiratie: puneti accentul pe varietatile locale, dar fara sa va fie
frică de cele internaționale.
Primul lucru de
reținut: Pentru voi nu există nicio concurență in acest moment, numai colaborare. Singura
concurenta pe care cramele din România o au este cu "obscuritatea".
Dacă nu lucrati împreună, "obscuritatea" va câștiga. Colaborarea este
singura modalitate de a ajunge în cele din urmă pe scena internațională.
Intrebati Austria.
GM: Ce gust ar trebui sa aiba vin de 80 de puncte? Dar
unul de 90? (Te intreb asta având în vedere eterna polemică cu privire la scala
Parker și inflatia de puncte )
RO: N-am nici cea
mai vaga idee. N-am gustat niciodata un punct. Vinul este o băutură menita sa
fie bauta și apreciata impreuna cu prietenii. Am incercat o multime de vinuri
"ne-evaluate", care m-au făcut mai fericit decât vinurile premiate și
“marchate” cu aceste puncte stupide. Un vin bun se va vinde din pricina
povestii sale. Un vinificator leneș va folosi de punctele pentru a vinde un vin
care nu are o poveste. Lucrati la povești. Poveștile sunt singurele
"punctele" pe baza carora cumpăr vinul.
GM: Vinul natural. Vinul “orange”. Știm cu toții disputa.
Robert Parker crede că e fraudă, Jamie Goode pledează pentru ei. Crezi ca vinul
natural va rămâne de nișă sau va deveni o alegere pe care orice producator de
vinuri va trebui să o facă?
RO: Naturalul nu va
pleca. Cui îi pasa. Vinul este diversitate. Ar trebui să celebram asta și sa nu
ne facem griji despre ceea ce este "vinul potrivit", ci mai degrabă
care este vinul potrivit pentru mine, voi, ei. Vinul nu are un răspuns
"corect". În cazul în care oamenii apreciza un stil, să-i lasam. În
cazul în care stilul este o tampenie, calatoria ii va fi de scurtă oricum.
GM: Crezi că la un moment dat piață de vin va deveni
controlata de 3 sau 4 corporații majore, cum se intampla in industria de
bauturi racoritoare? Sau că varietatea în vin va deveni indusa prin diferite
mărci care, în esență, sunt de fapt cam același lucru?
RO: Niciodată.
Exista prea multă diversitate.
GM: O previziune asupra a ceea ce ar fi de urmarit in
lumea vinului, în viitorul apropiat?
RO: Berea. Serios.
Vinul este prea plin de sine, berea nu este. Marketingul pentru bere și
cultura micro-berariilor fac totul corect pentru a revoluționa piața de
băuturi, iar vinul ține cu dintii de o idee care zice ca vinul trebuie sa fie
vandut pe baza vechilor nume de familie și al proprietăților istorice. Vinul ar
trebui, ca toate bauturile, să fie vândut pe baza de AROME și POVESTI. Pentru
mine, asta este real si authentic- aromele si povestile, dar pentru altii nu
este; deși cred ca lumea e de acord ca
șansele de a cumpara o bautura sunt mult îmbunătățite dacă aceasta are un gust
bun și are o poveste distractiva.
Berea va continua
să dea apeluri de trezire industriei vinului, pe masura ce mergem mai departe.
GM: Într-adevăr, vedem aceleași etichete și mențiuni pe
contraeticheta, vii creionate, crama pe un deal, aceleași povești despre
ținuturi binecuvântate și tradiția de nu stiu cate secole. Putine idei
proaspete. Îmi place proaspătul, dar nu se aplica si aici zicala de care
aminteai mai sus-"daca nu e stricat nu-l repara"?
RO: Dacă vrei sa
vinzi. Eu nu voi sfătui oamenii care nu au nevoie de sfaturi. Dar dacă aveți
nevoie sa vindeti mai mult, berea este un loc foarte bun pentru a căuta idei
noi.
GM: Și, în final, ce crezi, ar trebui să blogging-ul despre
vin să fie un scop în sine sau ar trebui să o privim ca pe un un instrument de
promovare al autorului sau al altui lucru?
Se poate ajunge la un echilibru sau e doar o alegere pe care un scriitor
de vin trebuie să o facă?
RO: Sper ca prin
acest articol pot răspunde la întrebarea ta:
http://wineconversation.com/page/6/?s=blogger. Blogul este un
instrument: nimic mai mult. Ești scriitor / comunicator / etc. Unele persoane
care folosesc bloguri vor fi nimic mai mult decât de consumatori cu o poveste
de scris. Unii vor fi mai mult decât atât. Dar cui îi pasă? Fa ceea ce te face fericit. Fii sincer.
Munceste din greu. Cei care muncesc din greu, isi păstreaza picioarele pe
pamant și dau ce au mai bun de oferit sunt de cele mai multe ori cei care se
ridica acolo sus.
Dar amintiți-vă un
lucru (așa cum am spus): Nu există nici o concurență, exista numai colaborare.
Dacă doriți ca blogging-ul să fie important, priviti orice blogger ca fiind
colegul vostru. Si fiecare iubitor de vin ca fiind audiența. Fiecare crama are
o poveste de spus.
Toată lumea vrea să
fie cineva pentru cineva. Unii vor faima, unii isi doresc anonimatul. Ambele
sunt ok.
foto: catavino.net
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu