Despre cum cersesc eu sponsorizari (limited edition)

Si te-ai apucat de facut vin. Inainte insa trebuie sa-ti lansezi crama.  Pentru ca ai bagat nu stiu cate milioane de euro in ea, chemi o groaza de lume. 
Se pune la cale lista de invitati. Se trimit mailuri. G M din Galati zice ca e onorat de invitatie, dar nu poate participa, decat daca crama de nu stiu cate milioane ii asigura cazare in Cracaoatii din Deal, acolo unde se gaseste minunea. G M din Galati face asta pentru ca 1. s-a saturat sa faca PR  jurnalism pe banii lui (sa scrie un blog de acasa e destul pentru toata lumea), 2. ca sa participe la marele eveniment ar fi trebuit sa conduca vreo 1200 de km, sa doarma in masina doua nopti (asta daca se zgarcea sa nu dea 150 lei/noapte la un motel din Cracaoatii din Deal). In total multa oboseala si vreo 6-8 sute de lei pentru onoarea de a privi megalitica lucrare si de a respira acelasi aer cu niste ilustri. 
Poate pentru unii e socant ca G M nu s-a dus in timpul saptamanii lucratoare la 600 km departare de casa doar ca sa vada pamblici taiate, dar asta este, e un tip mai ciudat.
Se gandeste  ca daca crama de nu stiu cate milioane tine neaparat sa-l aiba prezent o sa faca un efort. Cum nu tinea neaparat, asa a ramas. Lansarea s-a facut cu tam-tam, invitati de marca, bravo lor.
In acest timp G M s-a trezit dimineata linistit, s-a dus la serviciu, s-a intors, a petrecut timp cu familia.

Dupa mai multe luni, un anonim (intr-un comentariu pe care nu l-am publicat pentru ca asa vrea muschii mei)  imi spune ceva despre ce-mi mai place mie sa cersesc sponsorizari de la crama de nustiu cate milioane. Prin sponsorizare intelegandu-se contravaloarea transportului si a cazarii la/de la Cracaoatii din Deal.

Avand in vedere ca am raspuns acelei invitatii prin e-mail, exclusiv adresantului office@cramadenustiucatemilioane.ro, iar azi un anonim imi comenteaza acel raspuns, pot trage doua concluzii:
1. pentru unii secretul corespondentei este optional, sau/si
2. anonimul lucreaza/a lucrat in acea perioada la AVINCIS. Ops, mi-a scapat...Puf, ce lipsa de profesionism din partea mea, n-am mai vazut asa ceva... 

Oricum, vreau sa-ti spun ca daca iti mai lansezi vreo crama, vin, vapoare, etc., sa pui niste bani deoparte pentru cazarea lui G M din Galati. Dupa care G M isi va consulta secretara, sa vada daca agenda e libera. Pentru ca G M nu vrea neaparat sa-ti vada maretele realizari. Cu atat mai putin pe banii lui. Sau, mai ieftin si mai finutz, sa-ti vezi de treaba ta.

29 comentarii:

Dan spunea...

Si eu am declinat elegant cateva lansari la Bucuresti, la care m-as fi dus cu placere daca eram prin zona, dar deh trebuie sa mai si muncim in timpul saptamanii...Nu era vorba de transport ca erau 100 km, deci era aproape, dar pur si simplu nu s-a putut si paradoxal pentru unii trebuie sa mai si muncim, in afara de partea de promovare gratis a vinului.
In rest mi se pare absolut normal ca cine face invitatia sa iti asigure si "logistica" daca locatia e la naiba in praznic si tu esti la 'nspe mii de km. Asa ce faceai te duceai la Recas cu masina???
Dar aici intervine si mentalitatea patronului roman venita de la Dinu Paturica incoace, conform careia "daca se poate gratis sau cu fonduri minime de ce?" Si fondurile astea europene au efectul lor pervers ca invata patronul ca "totul" se poate fara bani...
Iar ce ai scris tu mai sus nu este vorba de sponsorizare, se numeste asigurarea participarii la eveniment pentru invitati. Prin afara e de la sine inteles ca daca faci o invitatie la un eveniment care tine strict de PR propriu trebuie sa asiguri si logistica pentru cel invitat. Pe la noi e de neinteles...:) Daca nu poti, e la latitudinea invitatului sa vina sau nu sau sa iti transmita in ce conditii vine...dar daca stii ca nu poti, mai bine o lasi asa.
Eu in locul tau nu moderam comentariul respectiv, il lasam sa apara pe blog...

George Mitea spunea...

Dane, pe mine nu m-a suparat faptul ca nu mi-au suportat eventualele cheltuieli. Asta e, un eveniment are un buget, etc. Si nu de invitatii si de refuzuri elegante ducem lipsa. Ei isi fac treaba sa te invite, tu vezi conditiile si dai accept/deny.
Ce mi-a stricat dimineata e faptul ca lucruri continute intr-o corespondenta privata sunt circulate. Raspunsul meu catre AVINCIS nu continea nimic compromitator sau nelalocul lui(cel putin din punctul meu de vedere). Iar motivul pentru care n-am dat publish la comentariu este ca pe langa acestea finutze acuze, existau si alte cuvinte care nu merita citite.

Dan spunea...

E, nu ai invatat pana acum ca nici o corespondenta nu e privata in Romania? Atata din punct de vedere al interlocutorilor, cat si al organelor statului..:)

Oricum pentru cuvintele respective se facea de ras cel care le-a scris nicidecum tu...

alibus spunea...

Am intalnit in bransa asta oameni care te invita sa le incerci vinul si care se asteapta sa te inchini in fata acestuia ca in fata unei icoane indiferent daca e bun sau prost, oameni care daca ai scris mai de rau despre unul din vinurile lor te amentinta cu mascatii sau te scot definitiv din cercul lor de "prieteni", oameni care cred ca a lor crama e buricul pamantului si daca nu te invita ei la evenimente o sa mori de foame si n-o sa mai ai despre ce scrie. :)) ...right! Bineteles la toate astea se aduga si cazul descris de tine.

alibus spunea...

Ar fi incorect sa nu completez ca am cunsocut in aceiasi bransa si oameni extraordinari.

George Mitea spunea...

Da, Alin, e un intreg bestiar. Si doi-trei ingeri. Mi-a spus cineva mai versat ca industria asta nu-i ca oricare alta. Numarul de trogloditi e mult mai mare.

alibus spunea...

Eu cred ca lansarile de crame/vinuri cu bloggeri de vin printre invitati n-or sa mai fie la moda in curand. Ce atatea batai de cap? Asti au gura mare, etc. Se cheama un grup de petrecareti si unul de oameni la costum si gata evenimentul.

George Mitea spunea...

Secretul succesului e asa cum spui, bazat pe doua grupuri: 1. presa(cat mai generalista- financiarul, mediafax, treburi din astea)2. costumatii. Dau bine in poze, poate o sa si cumpere vin pentru hotelurile/buznisurile lor.

Treaba cu interesul acordat bloggerilor presupun ca se bazeaza pe necunoasterea impactului si a intinderii sale. Adica a auzit lumea de new-media, nu prea stie ce face, dar e la moda si deci trebuie neaparat sa chemi si niste ciudati din astia, sa puna poze pe facebook. Daca nu-i chemi cine stie ce se poate intampla?

Dan spunea...

Din punctul asta de vedere avem utilitatea babelor de la biserica: stim cu ce e slujba, il stim pe popa, ne dam seama cand mai falseaza sau sare peste vreun pasaj, stim cat e mercurialul la nunti, botezuri, inmormantari, stam mai in sapte (ca in fata sta establishment-ul cu costum) si carcotim pe infundate, iar apoi umplem satul de barfe si rautacisme..:))

George Mitea spunea...

Exact, exact:))) Briliant!

Dan spunea...

Asta tre sa fac un post cu ea cu "Titlul utilitatea bloggerului la lansarile de vin"..:)) E pacat sa cada in uitare..:))

George Mitea spunea...

asa, asa, spor la treaba!

Ciprian spunea...

Mda, nici nu mai mai mira ce se intampla pe la noi. Astfel de metode sunt probabil folosite de foarte multi. N-am avut si eu parte de Anonimul meu strans legat de un anumit magazin? :)) Doar ca eu am avut cel mai lung sir de comentarii pe blog, ever :))

George Mitea spunea...

Adevarul e ca unele dintre cele mai spumoase comentarii vin de la anonimi.

iorhe spunea...

De la Stoica, n-o sa cumpar niciodata, chit ca ma las de Vin.
bravo, ai procedat corect.

George Mitea spunea...

@iorhe: Nu cu Valeriu Stoica am eu o problema, ci cu alti trepadusi care inteleg cu totul altceva prin PR decat ar trebui. Poate ar trebui sa ma simt magulit ca sunt barfit de industrie:)
Iar despre vinuri, sincer sa fiu, nici eu nu dau navala la magazin dupa cramposia lor. Au o feteasca regala interesanta, dar vine la vreo 50 de lei, asa ca e cam jos pe lista mea de prioritati, in acest moment.

ADRIANA spunea...

Despre "anonimi". De ce anonimi?
Pentru ca, "exigentele sociale paralizeaza adesea franchetea onesta.
Un individ, in fata lor devine las.Poate insa avea curaj sa fie franc pe ascuns. E greu sa arunci cu noroi in obrazul cuiva cand il intalnesti ziua-n amiaza mare, fata in fata cu lume; noaptea insa, dupa spartul luminatiilor, prin imbulzeala,poti sa-l murdaresti de sus pana jos Va banui aproape sigur cine l-a murdarit; atat mai bine! te stie fara a-ti putea cere socoteala..." N-am spus-o eu, a spus-o Caragiale. Si, ca de obicei, Caragiale are dreptate si e aplicabil oricand si oriunde!Din pacate!

George Mitea spunea...

Adriana, foarte nimerit citatul, multumesc. Caragiale a radiografiat corect psihopatologia "anonimului".

Mihai spunea...

Mai nenicule, tu PR??? imi vine sa rad. Si crezi ca o companie serioasa ar avea nevoie de PR-u tau???? Te-ai gasit sa scrii despre vinuri, respect asta, da pana la a forma cumparatorii si a face PR pt o firma de genul asta, e cale lunga. Macar nu te burzuli cand te critica lumea.

George Mitea spunea...

@Mihai: sper ca asta nu e tot ce ai inteles din articolul meu. Era o greseala cu PR-ul. N-am astfel de aspiratii. PR-ul trebuie lasat pe seama profesionistilor. Care fac o treaba buna. Pentru companiile mari. Asa ca Avincis. Toate bune, spor la PR.

Ciprian spunea...

Mihai, macar iti multumim ca te-ai semnat cumva; in rest, n-avem pentru ce

Mihai spunea...

Unu la mana, nu eu am pornit tevatura. Acesta a fost primul coment, pentru ca da, asa este. Tind sa ii dau dreptate celui care va critica cand mergeti la diversi producatori, sponsorizati, si apoi postati ce bune-s posircile lor. Doi la mana, ma asteptam la efectul de turma, intre bloggari. Patetic, daca asta intelegeti prin mesaj constructiv.

George Mitea spunea...

Da' nu-i cazul sa te ambalezi asa. Doar ca nici anonimul initial nici tu nu pareti sa operati niste distinctii elementare: sa intrebi despre decontarea de catre firma x a transportului catre ea, nu mi se pare ceva iesit din comun, si in niciun caz "sponsorizare". Sponsorizare din partea unui producator ar fi sa-mi achite 5000 de euro sa fac eu un mega reportaj despre vinurile din Valea Loarei.
Eu unul sunt incapabil sa extrag sens din "mergeti la diversi producatori, sponsorizati, si apoi postati ce bune-s posircile lor". Ma tem ca intelegi gresit: eu nu percep taxa sau onorariu pentru ce scriu, dar daca cineva vrea sa scriu despre un eveniment pe care il organizeaza la Turnu Severin sau Oradea, trebuie sa remarc ca 1. e posibil sa ma duc pana acolo deoarece sunt pasionat, 2. e posibil sa nu fiu miliardar excentric si de aceea il intreb pe cel care ma invita (cu un interes, ca doar nu ma invita din dragoste netarmurita) daca imi va deconta drumul si daca e nevoie cazarea.

Sper ca m-am facut bine inteles. Imi pare rau ca producatorul roman trebuie sa mai suporte din cand in cand un bilet de tren, ca nu poate fi totul moca, dar asta e, nu traim intr-o lume perfecta. Nici eu, nici tu.
Te rog sa dai dovada de mai mult bun simt si ratiune daca viitoare cand doresti sa comentezi. Aici nu e democratie

Mihai spunea...

Stai mai omule, e democratie peste tot. Doar la cei inchistati nu e. Cum adica sa intrebi? Ce anume te face sa crezi ca cineva iti va da tie bani pentru asa ceva? Ce te face sa crezi ca meriti asa ceva? Tu care esti un nimeni in drum in domeniu, faptul ca bei vinuri de metro si real, nu inseamna nimic.

George Mitea spunea...

Mihai (sau cum te-o chema in realitate), nu stiu cum se face ca de indata ce rogi pe cineva sa-si adune resursele de bun simt se intampla exact invers.
Acesta e ultimul tau comentariu aici. Ti-ai spus punctul de vedere, primesc, dar macar atata drept are un nimeni in drum asupra blogului sau: sa expuna publicului cititor (din care tu nu faci parte, evident) numai ce vrea el, in cantitatea si calitatea aleasa. Ori tu nu corespunzi, stimabile.

Ciprian spunea...

Uite ca nu e democratie peste tot :)) Inchistatule!

Anonim spunea...

treaba asta cu invitat la crama pentru degustari de vin e cu dus si intors .acolo primesti mostre din ce au ei mai de soi , vinuri care sigur sunt bune . de ce ? pentru ca oricine ar face asa ca sa aiba succes .asta e dusul (la crama ) .ceea ce cumparam noi de la magazin e altceva , de cele mai multe ori vinuri mai slabe calitativ desi sunt aceleasi ca la crama .asta e intorsul . am cumparat multe vinuri laudate pe un blog sau altul dar care nu erau asa bune .asta e problema .producatorii trebuie sa - si asume si faptul ca vinurile lor stau uneori mai mult de un an in raft .de aceea eu unul cumpar vinurile in functie de data imbutelierii in primul rand , daca scrie pe spate sau numarul lotului daca imi da informatii despre data imbutelierii . de exemplu la unele vinuri scrie pe eticheta principala lot 12083 ceea ce poate insemna ca a fost imbutelia la incaputul anului 2012 .la altele scrie lot 117/12 ceea ce inseamna cam la fel .asta dupa ce am urmarit cam un an si jumatate miscarile de trupe la raftul cu vin de la un hipermarket . deci am studiat ceva problema . acolo unde nu ma descurc ma uit la sticla cum arata cat e de prafuita .daca e curata stralucitoare e mai proaspat daca sticla e mata inseamna ca a fost stearsa cu carpa uda lucru pe care l am vazut cu ochii mei dar mai sunt si vinuri tinute un an la crama la invechit in sticla si asta ma cam incurca .oricum eu cumpar numai de la acel hipermarket si vizitez standul cu vin saptamanal ca sa vad daca apare ceva nou si daca e un vin ce merita cumparat il iau atunci , fiind proaspat

Anonim spunea...

cred ca am uitat sa pun numele :andrei b.

George Mitea spunea...

Andrei, ca in orice domeniu, si aici se aplica celebrul "la pomul laudat sa nu te duci cu sacul". Mi s-a intamplat si mie sa fiu foarte dezamagit de un vin pe care l-am recomandat anterior chiar eu:) Asta ca sa ne victimizam impreuna.
Metoda ta nu e rea, o aplic si eu, mai ales la vinuri albe. Daca treci peste niste scrupule si praguri mentale(eu m-am codit vreo 6 luni pana sa fac prima comada online), ar fi ceva de castigat, mai ales daca comanzi direct de la sursa(sunt mai multi producatori care au magazine virtuale).