Pinot Gris 2009 "Les Faitieres" Alsacia (Franta)

Aceste vinuri trebuie tratate intr-o categoria a lor. Nu le amestecati cu impresiile dvs. despre sauvignonul neozeelandez, despre chardonnayuri chiliene, etc. Pot sa va spun exact ce se va intampla daca veti face asta.

In primul rand cand il sorbiti limba nu va va fi anesteziata de milioane de ace, de dioxidul de carbon si alte metehne tehnologice. Cele 24 de arome de la lyche si pana la calcar ud? Nope, nu sunt aici (hm, de fapt un pic de calcar ud, ar fi, asa, numai putin). Si atunci de ce sa dai intre 35 si 40 de lei pentru aceste vinuri, produse la Orschwiller, in Alsacia? 
Va spun imediat. Nasul e delicat, suav, nu lipsit de complexitate. Miroase a cos de fructe, cu mere si pere pergament, flori de gradina cumparate sotiei de la o babutza, din piata. In gust e clar ca aciditatea e foarte mare, terroir, ca altfel nu poti sa-i spui, fapt care face ca vinul sa suporte cu usurinta cateva grame de zahar in plus. Totusi vei fi surprins sa afli ca are 12 g  zahar! 
Si odata dus cu zaharelul nu e greu sa observi corpul pe care il capata vinul, impresia unitara, legata si "turnata" a gustului, foarte mieros, onctuos, cu dulceta de mere, caise coapte si ceva mar golden, cu tuse de unt vanilat. Mineralitatea se exprima elegant si discret, iar un caracter vegetal- amarui  tempereaza impresiile dulci de pe final, in mod fericit. Postgustul e destul de durabil. Nu exista indicii deranjante ale nivelului de alcool (13%). 
Asadar mi-a placut. E genul de alb care nu se rupe, chiar daca e baut la temperatura camerei. Necesita cateva minute de aerisire.
85 pct. 39 lei Good Point Iasi sau magazinul online accesibil direct de aici (vezi coloana din dreapta).

3 comentarii:

Anonim spunea...

George, in sfarsit, m-ai convins ! O cantare a unui vin care iti lasa impresia ca degusti. Si nu e vorba de poezie, cat despre faptul ca redai corect profilul unui vin de Alsace. Bravo.

sunmirror spunea...

Eu am incercat Riesling-ul, care mi-a placut si mi s-a parut foarte asemanator ca stil cu Pinot Gris-ul descris aici.

George Mitea spunea...

@Anonim: Ma bucur...Am mai facut-o si alta data sa stii:)
@Sunmirror: Toate sunt asa. Eu am degustat toata gama. Asta-i stilul zonei. Pana si alsacienele din Kaufland, desi modeste, sunt realizate in acelasi stil. De la noi ar fi vreo trei vinuri care mi s-au parut in genul asta.