Mana intinsa care nu spune o poveste nu primeste nimic


Este vinul romanesc mai prost decat cel italian sau frantuzesc sau american?

Nu o sa scriu saptezeci si patru de pagini ca sa ajung la raspuns. Asumat si frust, acesta este: DA. In medie- da.

Diferenta mare nu se face la nivelul mediu-superior (20-50 euro, chiar 8-12 euro- noul hotspot mondial dpdv al pretului), unde producem vinuri ok, de valoare apropiata, ci la firul ierbii. Am fost socat sa vad ca in Spania exista vinuri de 1 euro si ceva care se pot bea. Si nu era vreo perla culeasa dupa zeci de incercari, ci pur si simplu aleatoriu. La noi, segmentul sub 10 lei gazduieste exemplare atroce, care te fac pe buna dreptate sa preferi un vin curat de tara, chiar cu iz de butoi, nitel oxidat, etc.

Apoi, vinul nu are un etalon etern. El este supus modei. Acum 200 de ani vinul alb era preferat dulce, acum lumea il bea sec. Sa pui pe piata acum sauvignonuri blanc sau chardonnayuri dulci, demidulci, sa incerci, in afara vinurilor de desert de calitate, sa vinzi un pinot gris sau un gewurtztraminer vinificat dulce te scoate din start de pe harta vinurilor. Producatorii romani nu au nici o sansa in viitor daca scot pe piata vinuri dulci, fara aciditate, dezechilibrate, care se vand doar ca vin de spitz lui nea Costica, pe post de sirop alcoolizat. Si se mai mira ca desi suntem in topul producatorilor mondiali, ca volum, exportam undeva la 2%!

Mana intinsa care nu spune o poveste nu primeste nimic

Bun, am incheiat pe moment panseurile despre calitatea vinului. Sa trecem la eticheta, la idee. Sa zicem ca vine un comerciant strain din America, sau Anglia, Germania, sau alte tari mari consumatoare de vin si selecteaza 100 de sticle de la diferiti producatori. Vinul e bun, dar de aici incepe partea de branding. Ce au ele iesit din comun ca sa le cumpere strainul? Spun ele o poveste? Pai sa ne laudam cu terroirul, aceasta tampenie de marketing care nu mai inseamna nimic in ziua de azi, sau poate mai inseamna ceva dar doar la noi. Ce poveste poate spune o sticla de vin romanesc pe raftul unui supermarket din Anglia? “Salut, sunt un vin din Romania, tara aia saracuta din Est, tigani, vampiri. Da, aia care va bat la fotbal unde si cum va prind! Nu stiu eu mare lucru, da’ zi merci ca-s ieftin” Cam asta ar fi. Exista altceva?

Cate sticle de vin ne spun noua romanilor- sa-i lasam pe venetici deoparte un moment- o poveste care sa nu ne jigneasca inteligenta? Care sa nu fie cu Stefan cel Mare, Mihai Viteazul, si alti voievozi cu canini alungiti. Exista maniera, ca sa nu-i spun mania, retrocedarii. Adica vinul acesta care vine din viile incarcate de istorie ale familiei [urmeaza un nume de boier], si care prin mariajul fericit cu metodele si tehnologiile de vinificatie moderne aduce iar savoarea licorii care in o mie noua sute toamna obtinea mare medalie de aur la concursul [nu conteaza, doar din Franta sa fie]. Suna cunoscut?

Apoi, cate asocieri regale poti sa faci, cate domenii, curti, pivnite, castele, chateauri regale poti sa scoti pe piata? Ce legatura mai au vinurile acestea, asta daca au avut vreodata, cu monarhia? Ce legatura mai am eu cu monarhia ca sa ma sensibilizeze?

Sa nu ma intelegeti gresit, e marketing, stiu! Dar treaba asta cu istoria nu tine. Sigur, Recas trage tare cu svabi, Oprisor cu nemtii, Cotnari si Vincon cu Stefan cel Mare, Murfatlar e cu Ovidiu, Jidvei e cu Nicolae Grigorescu, daca la asta se gandeste cineva cand vede fata-n iarba, dar ce semnificatie au toate astea in afara ca rezoneaza cat de cat cu manualul de istorie din scoala elementara?

Ce subtitrare are imaginea vinului romanesc de astazi? Prin ce se deosebeste, prin ce isi face loc, prin ce se remarca? Iata intrebarea!

Acum 50 de ani Napa Valley era o zona viticola necunoscuta din America. Era aproape de neconceput pentru europeni ca ceva remarcabil sa iasa de acolo. “Probabil e vin cu aroma de whiskey, sau asa ceva…” Iar astazi, datorita unor figuri formidabile, legendare, acea zona spune lumii povestea pur americana a tenacitatii, a faptului ca, impotriva oricaror greutati, democratic si entreprenorial, daca vrei, poti!

end of part I

foto: via http://romania-thelandofchoice.blogspot.com/

15 comentarii:

dan spunea...

georgica, ceva imi scapa - intai ne spui cum ca vinul e prost (la valoare medie), chestie cu care sint total de acord. dupa care o dai pe aia cu marketingu. pai n-ar trebui intai sa facem vin bun si apoi sa dam cu marketingu in ei (straini)? ca napa valley nu cred ca a facut rahatu bici, adica marketing aplicat la marfa proasta. ce-i drept, la facut rahatul bici santam buni, insa nu prea stim sa-l faca si sa pocneasca...

George Mitea spunea...

Sunt doua panseuri disparate, primesc!
Dar cred ca doar incercand sa iesi de aici cu vinul tau iti poti ridica standardele de calitate.
Aici, in interior, te multumesti cu putin. Mai cred ca in zona 10-20 de euro putem surprinde si cu ce avem acum, dar aici intervin lobby-ul, marketingul si alte mestesuguri coerente pe care nu le ducem la bun sfarsit.
Apoi, o sa mai eman dogme d'astea, chiar daca nu vrea nimeni sa le citeasca:)

Anonim spunea...

George
Scrie in continuare "dogme d'astea" ca are si cine sa le citesca. partea proasta e ca nu le baga nimeni la minte sa faca ceva cu ele...sa invete cum se poate face ceva....sa isi puna originaliteatea si inventivitatea la munca grea.
La noi toata firmele se pricep la de toate si de aia iese o varza murata.
iar orgoliile sunt foarte mari.
Exista in Romania si vinuri bune si vinuri slabe....partea de comunicare mai ramane de discutat.....
Adevarul e ca poti scoate si din istorie si din orice ceva frumos si destept...daca ai cu cine...daca nu....nu! Vrei sa spui ca si din Stefan cel Mare sau Mihai Viteazul nu poti crea lucruri tari? eu zic ca se poate.
e mai mult decat indiferenta, e mai degraba o ameteala, un tremurat de mana si de minte.
Asa ca scrie in continuare!!! Are cine sa citeasca

George Mitea spunea...

Merci, Marchize.
Acu', da-mi tu un exemplu de cum se poate refolosi imaginea filata si maculata de atata utilizare a lui Stefan cel Mare.
EU unul as face o gama cu "locuri de vizitat in Romania", locuri frumoase dar mai putin cunoscute (in nici un caz Bran, Voronet, si altele ras-umblate). Eventual ar putea fi un private-label, iar banii sa fie europeni, ca doar ar fi un program de informare turistica, nu?

Anonim spunea...

asta e chiar o idee buna, George.

George Mitea spunea...

Mda, as face o serie cu vinuri din partea locului. O foto artistica pe eticheta si indicatii sumare de cum sa ajungi acolo pe contra, cu coordonate gps and all. Un loc frumos din Apuseni pac un recas sau wineprincess. Maramures - Nachbil, ca-n maramures nu cred ca face cineva vin. Ceva de pe valea Oltului- un stirbey. Delta- ceva de la Macin, ca tot au devenit mai bune vinurile de acolo. Apropos- merlotul Curtea Regala e decent, sa stii. O priveliste de la Cazane- ia un Oprisor d'aici. Intelegi conceptul.

Ciprian spunea...

Exact, zone din Apuseni, Retezat, Balea si alte locuri unde nu se inghesuie tot romanu' cu mic cu mare...Uite, la conceptul de Romania Pitoreasca s-ar fi potrivit asa ceva :)

George Mitea spunea...

Da, Ciprian, plus ca ar avea ceva educational, pana la urma, intr-un mod..hm...placut omului:)

Ciprian spunea...

yep, impusti mai multi iepuri dintr-o data

Anonim spunea...

inteleg, suna bine
am baut un merlot de la alcovin, da nu era din gama curtea regala. mi a placut mult. nu e un mare vin, da la banii aia(10 lei)e foarte bun

Anonim spunea...

Asa e, e o idee buna...se poate vinde impreuna cu Eterna si fasinanta Romanie...ce a ai ramas prin librarii :))))))
Glumeam..ideea nu e rea...de ce nu o incerci? Lucreaza la intreg conceptul, fa briffingul, desfasurarea, bugetul...vorbeste cu producatorii si da-i drumul....Ai si oameni foarte deschisi la minte in lumea asta:))))))....a producatorilor bineinteles....da sa ai lipici la buzunar...ca altfel te trezesti fara ea(ideea)....si inca ceva te rog...fara poze tip apus de soare si peisaje cu lupi
Cat despre cum sa faci o campanie cu Stefan cel mare sau orice alt simbol super folosit si poate "demitizat"...sunt mai multe posibilitati..ideea e sa gasesti sclipirile de comunicare ce nu au fost folosite si prafuite ...sa le slefuiesti...si gata.
...Sau te asteptai punctual la desfasurarea campaniei?:)))

George Mitea spunea...

1.Eu n-am experienta in treburi d'astea. Nu stiu cum se desfasoara, cine trebuie sa puna banii, in ce mod, etc. Ideile au prostul obicei de a se transforma dintr-un concept ok (na' ca ma congratulez singur) intr-un realizare precara si nereusita, daca nu-s urmarite de oameni care stiu ce fac.
2.Nu, fiecare cu jobul lui, dar cum ar putea arata o sticla cu Stefan cel Mare pe ea, sau cu ceva despre care sa nu fie filat. Asta nu prea imi vine in minte. In fine, daca o sa vad vreodata una fresh in raft, o sa ma gandesc la tine:)

Anonim spunea...

Sunt multe idei...asa ca daca o sa vrea care va sa faca un stefan cel mare fresh sa caute ...:))))))))))

Razvan spunea...

Deosebit de bine scris. Felicitări!

George Mitea spunea...

Esti prea gentil, Razvan! Merci!