Cum se scriu soiurile de struguri sau vin? Cu litera mare sau cu litera mica?

Nici nu mai stiu de cate ori nu a sosit pe blogul meu sau pe Facebook cineva sa-mi scoata ochii ca am scris "fetească" si nu "Fetească". Eu ma stradui sa scriu cat mai corect, insa mai gresesc, desigur, din pricina grabei sau a neglijentei. 

Apoi, pentru ca provin dintr-o generatie care a invatat sa tasteze fara diacritice (in "vechimea mare" MS Word nu avea aceste caractere specifice) imi e foarte greu sa scriu astazi cu ele. De regula, o fac doar pentru articole pentru terți, iar la mine pe blog sau Facebook doar cand e absolut necesar pentru intelegerea textului. Stiu sigur ca nu sunt singurul. Asta e, fiecare cu pacatele (sau păcatele) sale!

 Exista un soi de comportament des intalnit in online, iar cel care il adopta a capatat denumirea de "grammar nazi". Daca ma intrebati pe mine e un soi de viciu moral. Foarte multi din cei care practica obiceiul nu o fac dintr-o mare dragoste pentru limba lor, nici din dorinta de a-l indrepta ortografic, ortoepic şi morfologic pe impricinat, ci pentru a-si demonstra superioritatea asupra celuilalt. Superioritatea intelectuala, morala etc. Nu conteaza ce scria respectivul, daca era o idee interesanta sau nu, important e ca e un "i" in plus sau o virgula rebela undeva. Sigur ca scrisul cu greseli spune ceva despre om, insa ar trebui sa privim lumea cu mai multa intelegere.

Asadar, cum se scriu soiurile de struguri sau vin?

Din  "Dicţionarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române" (cunoscut ca DOOM 2 din 2002, la pagina LV) aflam ca se scriu cu litera mica "varietati de plante si de animale, soiuri de vin, produse alimentare etc.: aligote, angora, astrahan, babeasca, buldog, cabernet [...]". Cu precizarea: "pe etichete, numele unor produse se scriu cu litera mare".

Nu sunt filolog, insa din cele de mai sus deduc ca in afara cazului in care scriem textul unei etichete care anunta un soi de vin sau de struguri in interiorul recipientului, soiurile de struguri sau vin se scriu cu litera mica in interiorul unei propozitii. In schimb, daca citezi denumirea comerciala (ex. Monogram Feteasca neagra 2016), atunci o poti face cu litera mare, pentru ca asa apare pe eticheta, zic eu...

Daca vrei tu sa le scrii cu litera mare oricum, oriunde...fine!  Si eu le-am mai scris asa. Mai important e sa se inteleaga ce scrii acolo, adica ideea, daca ma intrebi pe mine.

1 comentarii:

Anonim spunea...

Bine zis!