Oameni, vinuri și pahare (2): Valentin Ceafălău

Dacă în episodul introductiv am făcut mise-en-place-ul problemei, este timpul să vedem ce pahare folosesc unele dintre celebritățile lumii vinului de la noi. Le-am întrebat ce tip de pahare folosesc în diferite circumstanțe, cum ar fi în degustare, la bătrânul băut “casnic”, la mesele de familie sau ocazii speciale.

Agentul 00…1

Dăm primul cuvânt lui Valentin Ceafălău, cunoscut jurnalist de vin, degustător experimentat, membru în juriului câtorva dintre cele mai prestigioase concursuri de vin din lume, Marketing Communications Coordinator la Vinimondo, respectiv ambasador al cunoscutului producător de pahare Riedel și prin urmare ne poate oferi, pe langă informația “mondenă” și o abordare teoretică asupra problemei.


“Paharul este parte integrantă a degustării vinului, are un rol extrem de important în acest demers. Cu toate că de foarte multe ori neglijăm acest aspect, forma paharului influențează radical percepția pe care o avem asupra gustului vinului.
Dacă luăm o băutură, orice tip de băutură, indiferent că este vin, bere, cafea, ceai sau băutură răcoritoare – și o încercam din recipiente diferite: o cană normală din ceramica, un pahar de vin sau direct din sticlă, o să observăm cât de diferit se simte aceeași băutură din fiecare recipient în parte! Diferența de senzații și percepții pe care le oferă diferitele recipiente este una incredibilă, putând fi sesizată chiar și de către cei mai puțin sensibili la arome și gusturi”

În ce privește paharele folosite acasă, pentru pentru băutul “casnic” dar și pentru degustările cu prietenii, Valentin foloseste paharul Riedel 001, “un instrument menit să pună în valoare toate vinurile, indiferent de culoare sau stil de vinificare.  Proiectarea acestui pahar, numit și „opportunity glass”, a durat câțiva ani, iar pentru realizarea sa s-a ținut cont de caracteristicile tuturor paharelor realizate până în acel moment de Riedel. Rezultatul a fost unul surprinzător, un pahar impresionant, „opulent”, care are capacitatea de a îngloba o sticla de 750 ml, dar și aceea de a scoate în evidenta caracteristicile vinurilor albe, roșii și roze, dar și pe cele ale vinurilor spumante și licoroase”.
Riedel 001

Din experienta de peste 50 de ani a producatorului Riedel, Valentin ne-a mai împărtășit că „unele pahare pot scoate în evidență fructozitatea, altele taninurile, mineralitatea sau aciditatea, putând echilibra în mai mare sau mai mică măsură acești contributori. Atunci când vorbim despre forma și influența sa asupra gusturilor, aducem în discuție o anume “arhitectura a paharului”. Cei trei parametri de design sunt forma, mărimea și diametrul “gurii” paharului. Mărimea paharului dictează cat de mult aer intra în contact cu vinul, forma dirijează vinul către diferite zone ale cavității bucale, iar diametrul paharului influențează viteza de curgere a vinului din pahar. Astfel, unele dintre pahare pot sa accentueze nuanțele tonice-amărui sau acide ale unui vin, în timp ce altele pot scoate în evidenta tonurile fructate ale aceluiași vin.”

1 comentarii:

Alberto spunea...

E adevarat ca Riedel este un producator de top in ceea ce inseamna sticla respectiv pahare, decantoare etc dar asta nu inseamna ca paharul Riedel face magie, ajuta un pic dar daca vinul e slab calitativ va fi la fel si intr-un pahar Riedel.
Un pahar (recipient de consum) nu poate directiona lichidul intr-o anumita zona bucala (se face referire la faptul ca paharul Riedel te determina prin forma, respectiv inclinarea capului spre spate, sa “torni” lichidul in anumite zone ale limbii pentru a accentua/evita unele gusturi respectiv arome) deoarece orice intra in aceasta zona (gura), respectiv limba, gustul dulce va fi perceput primul (pe varful limbii sunt pozitionate papilele gustative responsabile cu perceptia gustului Dulce)
In concluzie - este o strategie de marketing care se foloseste de puterea de sugestie, in special in workshop-uri (paharul joker)
Sa va placa un vin pentru ca va place nu pentru ca va spun altii sa va placa.