Nu ar trebui sa fac asta, din mai multe motive, dar vreau sa va povestesc ceva din vizita la Jidvei (vezi aici si aici). Fiind in crama de la Blaj, inginerul responsabil cu prezentarea localului face mentiunea, dupa ce am gustat un sauvignon blanc dintr-un tanc de mii de litri, ca respectiva licoare a primit medalie de aur sau argint la un concurs international. Am intrebat "ce brand este?", ce eticheta anume, iar raspunsul a fost interesant."Nu stiu exact, cred ca l-au trimis ca Premiat". Acuma ori am inteles eu gresit, ori s-a exprimat omul gresit, ori...
Dar brusc mi s-a deschis in fata drumul catre medalii: oenologul face vinul, care din variate motive iese bun. Fiind bun e propus pentru trimitere la concursuri. Moment in care cineva, probabil de la marketing sau vanzari, hotaraste sub ce eticheta va aparea acel vin la concurs. Vinul ia medalie (pentru ca e bun), dar sub aceeasi eticheta, in comert, nu vor regasi aceeasi calitate. Inteleg ca aceste medalii sunt o unealta de marketing ca sa ridici un brand sau sa atragi atentia asupra unuia deja existent, dar gasesc o mica inselatorie aici. Vinul ar trebui imbuteliat, etichetat, etc, si din miile, milioanele de sticle trimiti aleatoriu la concurs. Daca pui ceva bun intr-o sticla de vin inferior ce ai castigat? O diploma de specializare in tehnica "butoiului cel mic"?
Si ai luat medalie, bravo!, dar e ca si cum l-ai inscrie pe Usain Bolt la campionatul de tinere sperante, falsificandu-i certificatul de nastere.
Eu unul ii conjur si sper sa dispara astfel de practici din repertoriul producatorilor romani. Nu asta e calea spre modernizare. E cu atat mai imperios cu cat in mod limpede sunt capabili de vinuri cu adevarat bune. Si promovarea lor trebuie sa fie de aceeasi natura.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu