Anima Merlot 2008 si doua vorbe despre pret

E bun, doamnelor si domnilor. Diferenta de calitate fata de gama Artisan a aceluiasi producator este mare. Am scris despre trei dintre ele. Ei bine, merlotul din Anima a parut din cu totul alta parte.
Azi n-am chef de arome si postgusturi, o fi vremea sau cafeaua prea amara, cine stie.
Oricum: visina destul de divers ilustrata, expresii ale baricarii de 20 de luni (ciocolata, vanilie, cafea, condimente), un vin greu, dar paradoxal usor de baut, corpolent, balsamic, e un CIB adevarat, sec dar dulce, extrem de tare 14,8%- fapt destul de greu de ascuns pe final, aduce intr-adevar de un vermuth sau un vin fortifiat. Temperatura de servire e dificil de intuit. Daca il racesti prea energic (16C), apar note cerneloase- amarui si strica oarecum edificiul de dulceturi si prajituri delicate. Daca il lasi si urca la 20 de grade impresia de smochina uscata si nitel fermentata este pregnanta. Acesta ar fi singurul cusur.
Vinul este delicios, oricum. A fost minunat alaturi de o pulca de cocos in vin. Ma gandesc la alte merloturi romanesti de top, la Prince Matei si panoplia Rotenberg, iar creatia Aureliei Visinescu este cu siguranta tot pe acolo. 87 pct. Argint la CM Bruxelles anul trecut.

Trecand peste vin as vrea sa spun cate ceva, nu cuiva anume ci eterului, care are intotdeauna urechi de auzit (radioamatorii din vremea comunistilor stiu asta destul de bine).
Una: eu nu as exagera cu personalizarea acestui produs. E o serie de autor, am inteles, dar "colectie particulara" a autorului, semnaturi pe dop, etc. Don't overdo it!
A doua: de ce as plati 75 de lei pe acest vin, daca nu 80, 90 in magazinele din Bucuresti, cum umbla vorba prin targ, cand pot sa-l comand din Belgia cu 12,5 euro (adica putin peste 50 lei). Bine, n-o sa-l comand din Belgia, evident, dar acuma ca stiu cat face, n-o sa dau 75 de lei pe el, neam! Nu cred ca producatorul este vinovat in acest caz, dar asupra lui se rasfrange problema oricum.
E unul dintre momentele care ma scot din minti. Sunteti voi lacomi sau suntem noi prosti? Mai opriti-va odata! Nu inteleg cum poti sa-l vinzi in strainatate aproape de pretul de lista (in acest caz suspect- chiar sub el!), in vreme ce bogatul roman il ia din tara lui cu aproape dublu, sau oricum cu +50%?

24 comentarii:

Anonim spunea...

buna intrebare George. cred ca ei sunt aproape sigur lacomi.unii dintre noi sunt dispusi sa dea 100 de lei pe un vin de 50. zic dispusi,ca sa folosesc un eufemism. de ce sunt dispusi,nu stiu. sau poate stiu, dar e prea mult de scris

alibus spunea...

George,

Si mie mi-a placut vinul. Am apucat sa-l beau imediat dupa premiile Vinul.ro, dar am uitat sa scriu la acel moment si s-a asternut praful uitarii peste el. Acum mi l-ai amintit tu.

Corecta si observatia legata de pret. Raspunsul la intrebare e: de fraier

George Mitea spunea...

Dragilor, vinul e extrem de bun. Stiu asta dupa unitatea de masura a bautorilor, care este rapiditatea cu care se termina sticla:) In loc de parker points ar fi un soi de belly points:)
Din cauza lacomiei si a adaosurilor irationale am recomandat si recomand tuturor producatorilor de boutique-vin sa-si faca magazine online.
Acuma ca tot veni vorba, am uitat sa precizez ca sticla e "mostra", cum se numeste sticla pe care o primesti de la producator:)

Anonim spunea...

Iti multumesc ca ai pus punctul de I, la pret ma refer....
Ciprian

George Mitea spunea...

Ciprian, ca la vinuri straine se practica, stiam mai demult, dar ca si in cazul astora romanesti e la fel, e chiar tragic. Urmeaza sa-mi spuna cineva ca e o greseala a importatorului din Belgia, ca e acela dus cu capul si-l vinde la juma' de pret din nebunie, etc...

Bogdan Bocse spunea...

George, un exemplu mai aproape de noi (de mine cel putin): la The Store Oradea (www.the-store.ro) se vinde Emeritus 2007 cu 67 RON! Pe site la producator costa 95 RON! E adevarat la The Store e la promotie timp de o luna, dar in cazul asta mi s-ar parea normal (si fair-play) sa fie peste tot (in toate magazine on-line sau de specialitate) la promotie.

George Mitea spunea...

Bogdan, preturile de pe site-ul Rotenberg sunt simpatice. Pe de alta parte, uite Rotenberg 2007. Omul mai are 1000 de sticle, pe care le da la 900 lei/baxul, ca sa nu mai vorbin de 2006 care e 1200 baxul. Asadar e business aici. Si nu prost: "Mai e putin, il vrei, da-mi! Nu vrei sa dai, nu-i nimic, le tin eu, si la anul le vei cumpara cu 1500". La celelate preturile sunt ok (55 pt rose si notorius, rapsodul cu un leu mai putin decat in hm-urile).
Iar la Emeritus sa mai zica lumea ca ce scriem n-are importanta. Na', vin de 90 de pct. dupa mine. E un leu punctul:)

Bogdan Bocse spunea...

George, problema pe care ai ridicat-o initial se referea la acelasi produs care costa diferit (destul de mult) in doua locatii (si sa zicem piete diferite).

Faza cu nr. limitat de sticle ramase si pretul ridicat am inteles-o, vinul respectiv devine o raritate si platesti daca vrei sa-l bei.

Pe mine m-a deranjat faptul ca exista simultan pe aceeasi piata preturi destul de diferite intre ele. Citand o reclama stupida: "Ori suntem la promotie ori nu mai suntem!". :))

P.S. Notorious mi se pare ok la 55. Despre Emeritus eu zic ca la 67 RON trebe luat cat mai repede!

George Mitea spunea...

Mda, noroc ca esti in apropiere:) Acuma, si promotiile au diferite grade de acoperire. Nu pleaca toate de la producator. Unele apartin comerciantului. Poate are prea multe pe stoc, nu prea se vand si uite! 67 lei!
De altfel, eu nu cu Domeniile Sahateni am ceva in acest caz, ci cu vanzatorii. Citeam undeva ca pretul de lista e intre 50 si 60. Un adaos de 50 % pentru un vin si asa scump, mi se pare grotesc.

Ciprian spunea...

George, nu eram eu mai sus :)) Iar cat priveste preturile vinurilor noastre, stii prea bine parerea mea

Ciprian spunea...

Cat despre Anima, se pare ca nu-i un vin pe care papilele mele sa-l aprecieze la fel de mult :)

George Mitea spunea...

Gusturile nu se discute, zice-se:)
Iar de preturi, nu putem decat sa ne minunam in continuare

Ciprian spunea...

Normal, George, nu se discuta :) Si o sa ne minunam mult timp de-acum incolo, sunt convins; din pacate, ideea de comert pe plaiurile noastre este una bazata pe lacomie. Nici nu trebuie sa privesti pana la nivelul asta, e de ajuns sa tragi o raita in piata din cartier :))

Dan spunea...

georgica, tovarasi, nu va mai mirati atita de pret. volum mare=pret mic, volum mic=pret mare. probabil ca se vinde mult mai mult in belgia decit in romanica. poate ca importatoru din belgia a cumparat trei sferturi din productie, logic ca a primit un pret corespunzator. nu-i nici mister, nici lacomie. e comert.

Anonim spunea...

Supermarket Cactus Luxemburg: chardonnay sole Recas 8.9 euro// magazin timisoara 55 lei (13 euro); gama la putere 2008 5,8 euro vs 37 lei; etc etc etc; trist de tot.

George Mitea spunea...

@Anonim: acestea sunt informatii interesante, multumesc.
@Dan: ma indoiesc ca belgienii au comandat 6000 de sticle dintr-un vin abia lansat. Chiar daca sunt romani-belgieni, sau invers. De altfel , acesta e alt punct: cand ai un vin de autor nu spui merlot 2008 colectia privata X care are 7000 de sticle. Cand ai 7000 de sticle dintr-un vin, parca nu mai e asa privata.
@Ciprian: ca preturile de import sunt mari, stiam, dar ca vinuri romanesti premium, care oricum sunt cam scumpe(primesc!) sunt mai ieftine in afara decat aici(iata si @anonim a adus probe) asta n-o banuiam. Ca grasa de cotnari sau sange de taur costa 7-8 euro in hm-uri din afara, asta am vazut cu ochii mei. Dar un vin romaesc bun sa costa mai putin decat la 1km de producator, asta nu ma ducea mintea.

Florin spunea...

Aici este vorba de o politica grsita de preturi practicata de producator.Nu exista o minima coerenta intre preturile practicate pentru en gros,magazine specializate,horeca,etc.Vinul respectiv a ajuns si la mine in magazin,pretul este acelasi 75 lei.De ce? Din pacate distribuitorul castiga mai mult decat mine la o sticla,aici intervin conditiile comerciale impuse de producator - ridici o anumita cantitate de marfa,sau trbuie sa ridici vinuri de o anumita valoare in lei (destul de mare totusi).
Am avut o surpriza si mai neplacuta sa trec ieri prin Auchan din Timisoara unde am gasit alte doua vinuri produse de Domeniile Sahateni la preturi care pur si simplu sfideaza orice comerciant de vinuri,este vorba de Nomad Cabernet Sauvignon 17.50 lei/st, si Nomad Sauvignon Blanc 15.00 lei/st.Ei bine la noi vinul este vandut cu preturi intre 23 si 25 lei/st in conditiile in care adaosul este sub 30 % .

George Mitea spunea...

@Florin: multumesc ca ilustrezi si fateta necunoscuta mie a vanzatorilor de vin. Nu avea de unde sa stiu, mai bine spus nu-mi inchipuiam ca un producator trateaza atat de diferit vanzatorii. Am remarcat si eu diferentele de pret in cazul Nomadului. In mod sincer, eu, cumparator de vin, nu pot sa dau 23 sau 25 pe un vin care se vinde cu 17 sau 15.
In fine, fiecare pasare pe limba ei piere.

Marcel spunea...

Domnule Mitea, cu intarziere imi dau si eu cu parerea in legatura cu tema pe care ati abordat-o si imi permit o intrebare:

daca v-ar indeplini dorinta cei de la Sahateni si ar infiinta un magazin online, care credeti ca ar fi pretul pentru vinul in discutie?

Intrebare oarecum retorica pentru ca, cei ce se ocupa de vinuri stiu deja, cei mai multi producatori din Romania vand mult mai ieftin afara decat in tara.

George Mitea spunea...

D-le Simota, va multumesc pentru interventie.
Ei, bine, in naivitatea mea, cultivata de preturile rezonabile ale unor magazine online (printre care si al dvs.) aveam senzatia ca in lipsa unor cheltuieli aditionale (amenajare magazin, personal mai putin, etc) pretul ar trebui sa fie mai mic. Nu cu mult mai mic dar la pret de distribuitor, sau un pic mai mare.
Iar in legatura cu partea a doua, dvs. de ce credeti ca se intampla asta? De ce se vinde afara mai ieftin decat aici?

Marcel spunea...

Cred ca cel mai argumentat ar raspunde la aceasta intrebare chiar un producator care vinde mai ieftin afara decat in Romania. In lipsa unei asemenea interventii nu putem decat sa dam cu presupusul.

Eu cred ca cel putin doua aspecte sunt relevante:

notorietatea. In Romania poti fi catalogat ca producator de top dar in restul lumii nu te stie mai nimeni, doar cativa initiati, in niciun caz consumatorul final.

pozitionarea. Cum sa arate o crama ca produce unul dintre cele mai bune vinuri din Romania decat pozitionandu-se alaturi de celelalte vinuri de top?

Acum cativa ani am vazut prima data vinuri romanesti intr-un magazin din centrul orasului Koln mai ieftine cu aprox. 30% decat le aveam eu pe oferta ca distribuitor, asta inseamna 15% mai putin decat pretul meu de achizitie de la crama producatoare. Am ales sa nu mai vand acele vinuri.
N-am judecat, n-am aruncat cu piatra. M-am bucurat inca o data ca decizia imi apartine.

George Mitea spunea...

Tind sa va dau dreptate. Insa e o problema omeneasca, care trece dincolo de business: daca eu vad ca un vin costa 100 de lei undeva, n-o sa dau pe el 150 in alta parte. Acum, sigur, fiecare isi alege ce piata vrea sa atace, vinde mai ieftin acolo, dar e straniu totusi sa ceri pe un vin cu 50% mai scump, in propria tara.

Anonim spunea...

Cum a solicitat marcel-,punctul de vedere al un producator.
Sunt citeva motive pentru care poate sa difer preturile intre piata Romaneasca si altele.
Primordial intre ei este cerere si oferta. In piata European, despre care discutam- fie tarile benelux- fie alte, cerere pentru vin Romaneasca este mult sub zero. Avem o imagina ori inexistent sau proasta ca producator de vin, si concuram cu sute de mii de produse din tarile/regiunele bine cunoscut cu anii intregi de promovare in spatele lor, cu budgete de marketing mare, si vinurile bune la preturile mici.
Asa ca vinul in fie care tara trebuie pus pret dupa cum supporta piata.
In Romania , vinurile sub discutie mai sus au o recunoastere mai mai mare , si cumva sa vand im potriva o pret ceva mai mare. Este chiar o buna segment de piata de vinurile premium care este format de oamenii cu venit foarte amplu, care cumpara vin mai mult dupa fapt ca e scump, decat dupa calitatile lui. Pretul reprezinta o element de informare despre produs, o fel de 'guarantia' asumata ca va fie bun. Anumite producatorii au bazat tot strategia de vanzare pe aceasta lucru,- dar eu cred ca in timp concurenta in Romania va fie mai intens, si aceasta lucru se va diminua.
Din punctul de vedere al producator insa,- argument foarte logica pentru care preturile in Romania ajung mai scump ca in unii tarile european este costurile de vanzare.
In Romania,- datorita complet lipsa de cultura de vin, produsele sa vand intre o mare parte datorita eforturile echipe de vanzare, si nu atat din renume/calitatea.
Asa ca sa vand aici insemna o gramada de costurile care nu exista in alte tarile.
Citeva ar fie.
Salarii echipe de vanzare-, masinele, laptop, telefon la fie care, bonusurile, inchiriat sedii/puncte de lucru, inchiriat spatii de depozit, costurile logistic foarte mare (daca trebuie sa livreaza 5 baxurile dintre o vin de 20 lei sticla la o magazin in galati,- transport costa mai mult decat vin.
Apoi costurile de vanzare prin diverse retele de vanzare,- in hypermarket/supermarket sunt bine cunoscut taxe/retrobonusurile et.c -care ajung de la min 25 % din pret final pana la 40-50% in functie de volume de vanzare (costurile sunt fix- si daca vanzare e relativ mic- pot sa ajung la 100% din pret).
La distributie prin horeca- concurs cu chelnerii, altfel de taxe de listare, promovare, 5+1 e.t.c, materiale- tirbusoane, frapierii, pahare e.t.c. La tot piata este o cost de recuperare banii foarte mare,- unor trebuie sa trimit un om de 5 ori sa recupereaza o datoria de 200 lei, sunt 5-15 % firme falimentar fie care ani.e.t.c
Toate costurile asta nu exista in canle de vanzare in tarile benelux unde a fost vorba. Acolo vinurile sunt vandute prin distributorii cu mai multa tipurile de marfa,- care acopera ei costurile de vanzare,- producatorul in Romania ramand cu tot pretul cu care a vandut.
Majoritatea cramele in Romania nu contribui foarte mult la marketing in alte tarile,- si nu au cine stie ce alte costurile la export- asa ca raman cu aproape tot bani in buzunar cum ar fie-, in timp ca in Romania daca nu ai vanzare in crestere volumetri si valoric tot timpul- risc sa ai pierdere din cauze costurile fix sau variabil care nu sunt intodeuna clar de la inceput.
Sper ca asta ajuta, si cer scuze pt limba romana proasta!
philip

George Mitea spunea...

D-le Cox: multumesc ca ati adus viziunea producatorului in aceasta discutie. Sunt multe elemente pe care nu le stiam, si care contureaza profilul trist (sau in fine, ciudat) al pietei romanesti, saraca si scumpa totodata. Ca de cele mai multe ori, problema este mai complicata decat pare initial.
Totusi stranietatea ramane. Habar n-am de ce totul e atat de scump aici. Si devine din ce in ce mai scump.
Intr-o tara saraca luxul costa mai scump.