Din însemnările unui ofițer, 1853

PIOTR JADOVSKI
Moldova si Tara Românească în contemporaneitate
(Din însemnările unui ofițer) 1853 (publicata in 1856 la Sankt Petersburg)

Mamaliga aceasta este ca un fel de cașa, fiartă tare și pregatita dintr-o cantitate suficient de mare de făină de porumb. La moldoveni ea înlocuiește pâinea pentru prânz, și pregătita cu unt și cu smantână devine un fel de mancare foarte gustos, însa foarte greu, cu care nu se poate obișnui oricine. Mai ales noi, rușii, n-am reușit în nici un chip să ne obișnuim stomacurile cu aceasta pâine ciudată, dulce și care se întărește repede. 
A mai fost un fel de mâncare, după gustul clasic moldovenesc, pregatita in mod special: o came grasa in foi de varza fiartă și tot acest meniu este asortat de păstăi de ardei iute.
Moldovenii iubesc așa mult acest ardei (la noi roșu, la ei verde) încât îl cultivă în mod obișnuit în grădini și preferă să îl mănânce dupa ce servesc vodca. La cina m-au servit cu o jumatate de clondir de vin de Odobești, vin care se produce într-o mica localitate aflata langa orașul Focșani. Am poruncit slujnicii să multumească amabilei gazde pentru tratatie, după care cu un plăcut sentiment de satietate mi-am aprins o tigara. In acel moment a intrat in camera cunoștinta mea, tandra cuconita moldoveanca și a început sa scotoceasca in dulap după o rochie. Nu am scapat ocazia de a o numi frumușica (...) și de a intretine cu ea o conversatie simpla fara complicatii, insa in limba romană are semnificatia sa specială, ușor intima și care place femeilor. Tandra moldoveanca era total lipsita de ascunzișuri și vorbea despre asemenea lucruri despre care fetele noastre nu au niciodata habar. Cu toata impetuozitatea mea am constatat ca aceasta discutie nu se leaga și fata a plecat curand, lasandu-mi libertatea de a ma gandi la minunatii ei ochi. Curand insa am adormit si am uitat totul.

Calatori straini despre Tarile Romane in secolul al XIX-lea, vol VI pg 165

0 comentarii: