Babeasca Neagra Riserva 2016 Domeniile Panciu

Stiam de ceva vreme ca cei ce la Domeniile Panciu (aka Crama Natura) urmeza sa lanseze si o varianta mai elevata de Babeasca neagra. Varianta de linie, vinificata in demisec, exista de ceva ani, insa e pacat sa vinifici doar "popular" cand ai in colectie un strugure destul de rar pe la noi. Nu dupa statistici, unde sunt inca mii de hectare, insa observam cu totii ca in rafturi e o trufanda.
Si iata ca a aparut in Carrefour la 34 lei, gama Riserva. Sticla serioasa, dop de pluta, eticheta numerotata. Eu am fost fericitul cumparator al sticlei numarul 136/20000.

Pe scurt, profilul mi s-a infatisat astfel: Rosu-rubiniu, cu aromatica de dulceata de zmeura, cirese si mure, o fateta data de maturare in lemn, cu usoare note vanilate si de condimente dulci, de cofetarie. Gustativ sta bine, cu taninuri mai prezente decat asteptarile, insa din soiul copt, dulce, usor de asimilat. Voios, repede curgator, cu o nota dulceaga de caramel, se incheie multumitor, cu note vegetal-fructate. Alcool bine integrat. 
Dupa ce am degustat continutul, m-am aflat in fata unor intrebari. Cum e posibil ca acelasi strugure sa dea vinuri atat de diferite? Adica, cu nici o luna in urma am gustat Babeasca de la Crama Atelier, care a propus un vin rubiniu, de corpolenta mediu-usoara, cu taninuri plecate in vacanta. 
Acum avem de-a face cu un rosu-rubiniu destul de pigmentat, corpolenta mediu plus, as zice. Prima avea note clare de fructe rosii, aciditate ridicata, a doua vireaza usor spre fructe negre, avand mai multi "muschi".
Desigur literatura de specialitate si caietele de sarcini ale unor DOC-uri pentru Babeasca, ne spun destul de multe despre diferentele mari de taninuri si  antociani intre diferitele expuneri si tipuri de sol. Stim si ca e un soi capricios.

Asa incat ma gandesc ca ar trebui sa ne bucuram ca avem un strugure capabil de expresii atat de diferite. 

Babeasca neagra, 2016, DOC Panciu, 5 luni in baric, 13%, 34 lei, 84 pct 


3 comentarii:

eusgen spunea...

Secretul acestui vin este folosirea procedeului tehnologic numit - saignee. Astfel s-a reusit dezvoltarea intensitatii culorii si corpului.

Cristi Macarie spunea...

Secretul Babestii esti sa fii corect cu ea!Sunt ani in care isi poate arata maretia si ani liniari,dupa parerea mea este cel mai enigmatic si subtil vin,de aceea este si tratat cu mare nepasare de creatorii de etichete.

George Mitea spunea...

@eusgen: Interesant! Asa se explica corpul mai plinut. Totusi as incerca si o varianta inversa. Tot prin saignee. Adica sa se obtina un rubiniu cam ca un Pinot. De qasta ziceam ca e un strugure interesant, din care se pot obtine vinuri diferite.
@Cristi Macarie: Si eu sunt un fan al acestui strugure, cred ca ar trebui plantat de mai multi producatori. Nu e ca si cum am avea 50 de soiuri rosii autohtone...Iar de corectitudinea tratamentului, as zice ca e valabila pentru orice soi, daca se doreste obtinerea unui vin bun