Nu identificarea calitatii a fost obiectivul degustarii, din punctul de vedere al organizatorilor. Trebuie sa intelegeti ca participantilor li s-a cerut sa identifice nu ce sunt acele vinuri sau cat de bune sunt ci care este nivelul lor de pret. Erau 10 vinuri, ele trebuiau puse in ordinea pretului, de la cel mai scump la cel mai ieftin.
Daca privim acel tabel publicat de organizator cu aprecierile celor 12 participanti putem observa ca aprecierile lor au fost, cum sa le spunem? Aleatorii? Adica ai trei persoane care identifica cel mai scump vin (Dal Forno Romano Amarone 2008, care costa peste 1500 lei), dar ai si alte doua care il considera cel mai ieftin. Iar cel mai putin scump vin din lista (Prince Matei 2013, DPM, 110 lei) a fost identificat ca atare de...o singura persoana.
sursa foto: wineabe/facebook |
Alte exemple: Barolo Dargomis Gaja 2016 (361 lei) a fost considerat cel mai ieftin de patru persoane, in vreme ce alte patru l-au vazut ca al doilea. In realitate vinul a fost pe la mijloc: al cincilea. Niciun participant nu l-a vazut astfel.
Flamboyant 2016 DAVINO (nr. 7 dupa pret, 200 lei) a fost vazut ca cel mai scump de trei persoane si cu exceptia unui singur participant, toti ceilalti l-au considerat mai valoros decat locul "real" din lista de preturi.
Nu o sa continui cu analiza, puteti vedea si voi ce si cum din acest print screen. Din nou, dupa mine au fost mici neajunsuri ale degustarii (lumina, temperatura ridicata mai ales dupa 10-20 minute, ordinea aleatorie care posibil ca a avantajat/dezavantajat un vin sau altul) care sunt sigur ca se vor remedia la viitoarele editii. Pana la urma ce concluzii poti trage despre rezultatele in sine? Sunt de insemnatate pentru marketing? Pentru fenomenologia perceptiei? Ca e cam greu sa identifici o ierarhie de pret de la un punct incolo? Ca 12 oameni din lumea vinului au dat o ierarhie personala random, sau, in fine extrem de diferita de la unul la altul? Nu stiu, dar pot sa va zic ca experimentul a fost interesant, fie si doar din perspectiva unui observator. Unde mai pui ca a existat si o componenta umanitara foarte importanta, banii stransi fiind donati catre diverse organizatii non-profit, pentru ajutorarea refugiatilor din Ucraina.
PS: 1.bufetul a fost excelent, serios. 2. dintre vinurile din afara concursului, pentru ca au fost si acolo niste vinuri remarcabile, juriul ad-hoc format din mine si Ciprian Haret a ales vinul de mai jos ca cel mai bun la categoria "De care sa fie? Tot din asta?" (via Happywines.ro)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu