sursa foto: google search |
Oameni, vinuri și pahare (1)
Există un element
indispensabil în procesul degustării care de regulă nu este tratat cu aceeași
atenție precum vinul în sine. Poate vi s-a întâmplat la o petrecere, eveniment
sau degustare ca cineva să vă întindă un pahar cu vin. As putea sa pariez ca
ați întrebat "ce vin e acesta?" și nu "ce pahar e
aceasta?".
Într-un fel,
relația dintre vin si paharul în care se găsește este asemănătoare cu cea
dintre un tablou și rama care îl încadrează. Există rame care pun în valoare
opera, dar exista și unele care par să nu o facă, ba chiar aduc deservicii
obiectului estetic principal. La fel par să stea lucrurile și cu paharele. O
întrebare e totuși cât de mult influențează paharul percepția?
Ian Tattersall și Rob De
Salle se referă la chestiune în volumul lor Istoria Vinului (Baroque
Books&Arts, București, 2017): "paharele de forme diferite
direcționează într-adevăr lichidul spre părți diferite ale limbii, deși nu e
clar dacă acest atribut al lor are vreun efect important asupra gustului
vinului. Totuși, locul de pe limbă unde ajunge vinul nu este unicul scop al
paharelor cu forme diferite. Chiar și experimente neoficiale vor dovedi că
paharul sporește experiența senzorială".
Științific vorbind nu
este tocmai o prioritate a fizicii sau chimiei să răspundă la aceste întrebări,
însă câteva studii interesante s-au realizat. De exemplu, un colectiv de
savanți japonezi a întreprins un experiment folosind diferite aparate de
măsură și s-a ajuns la câteva concluzii interesante ("Sniffer-camera for
imaging of ethanol vaporization from wine: effect of wine glass
shape", studiul în limba engleză fiind disponibil aici). Ceea ce diferențiază
paharul de vin de alte tipuri de pahare (japonezii au folosit și pahare de
martini respectiv de tip sondă) pare a fi felul în care se dispune alcoolul în
recipient.
Astfel, la paharul de
vin concentrația de etanol din jurul marginilor este de două ori mai mare decât
în mijlocul vinului. Acest lucru ar părea sa folosească la detectarea aromelor,
deși nu acesta a fost scopul principal al studiului. Între diferitele forme de
pahare de vin utilizate (riesling, pinot noir și cabernet sauvignon) s-a
constatat că și aici forma influențează felul în care se distribuie alcoolul și
modul de evaporare.
Cea mai mare diferență
între margini vs centru s-a constatat în cazul paharului tipic de cabernet
sauvignon, apoi pinot și riesling. Putem presupune ca există o legătură între
forma paharului tipic și caracteristicile specifice vinurilor obținute, în
special dacă ne gândim la intensitatea aromatică și la conținutul de alcool. În
fond aceste forme sunt rodul a sute de ani de căutări și practică, în urma
cărora s-a găsit forma optimă pentru respectivul vin. Ce poate face știința
acum este sa descopere principiile științifice din spatele acestei tradiții
experimentale.
La capitolul experimente
trebuie amintit și studiul lui Margaret A. Cliff (Influence
of Wine Glass Shape on Perceived Aroma and Colour Intensity in Wines). Acest studiu se
referă exclusiv la perceptie, in sensul ca nu s-au utilizat alte metode de
măsurare decât papilele unor studenți la enologie. 18 subiecți au degustat în
orb (de data aceasta "în orb" a semnificat ceva mai la propriu decât
"în orb"-ul obișnuit în degustările de vin și anume ca degustătorii
au fost legați la ochi) vinuri din trei pahare diferite. Burgundia roșu, apoi
chardonnay (din portofoliul producătorului Riedel) și paharul ISO (paharul
standard de degustare, mai cunoscut la noi ca OIV). Din punct de vedere al
intensității percepute pe locul întâi s-a clasat paharul de Burgundia rosu,
apoi cel ISO și de chardonnay.
Un alt
experiment referitor
la percepție (Jeannine Frances Delwiche, Marcia Levin Pelchat) a concluzionat
că diferențele de formă "sugerează că paharele au un impact limitat, dar
subtil, asupra experienței olfactive a vinurilor."
Din propria experiență
de băutor de vin tind să fiu de acord cu aceasta ultimă concluzie. Pe lângă
acestea, din literatura care înconjoară subiectul se mai desprind cîteva
opinii. Astfel, pe langă volumul recipientului, grosimea sticlei este de
asemenea menționată ca un factor diferențiator, dar și tipul de taiere al buzei
sau chiar existenta ei, existând și pahare fără buză, sau mai bine zis fară
obișnuita margine rotunjită.
Marea întrebare este
însă cât de mult influențează aceste detalii percepția asupra vinului? Dar și
neliniștitorul corolar: utilizând un pahar "nepotrivit" am ratat oare
întâlnirea cu vinul?
La aceste întrebări, dar
și la interogații mai practice, de tipul paharului folosit și
producătorul preferat, ne-au răspuns o serie de persoane cunoscute din lumea
vinului. Vom trece în revista opiniile lor în episoadele viitoare din
"Oameni, vinuri si pahare"
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
1 comentarii:
Avind in vedere ca am doua tipuri de pahare diferite acasa (ambele Ikea, unul "balon", celalat similar cu ce am vazut prin pozele postate de tine), imi place sa ma joc pe acelasi vin cu cele doua tipuri de pahare. Este o diferenta... cred ca il prefer pe cel "drept"
Trimiteți un comentariu