Organoleptica dezastrului


Inainte ca nenorocirea asta de situatie sa se aseze ca o ceata nevrotica peste lume mi-am dorit cateva vinuri de la o crama. Nu are importanta care. Am contactat direct crama deoarece sortimentul respectiv nu putea fi gasit in alta parte. Discutia prealabila a fost foarte amicala, desigur, cum sa nu, ba chiar s-au oferit sa achite transportul. Si trece o saptamana. Dau un reminder. Nimic. Mai trec inca doua si incepe nebunia, se inchid restaurantele, barurile etc. Brusc mi se raspunde. A doua zi vine coletul. Toate bune.


In acelasi timp, peste noapte, o pleiada de crame mai mici descopera beneficiile magazinului online de producator. Apar ca ciupercile dupa ploaie. Chiar si cele care aveau deja incep cu discounturi, 5+1, 2+1, nebunie! Sunt si crame din cele pe cai mari care n-ar fi lasat un leu inainte. Acum se fac pachete cu zeci de lei reducere.
E clar ca e un mare gol. Pe de o parte lumea circula mai putin, pe de alta consumatorul ocazional poate va lasa vinul la o parte ca e mai arzatoare nevoia de drojdie de panificatie. Apropos, cea mai simpatica intrebare pe un grup de profil era din partea cuiva care lucreaza la o crama: oare se poate face paine folosind drojdia selectionata pentru vin? Ca, deh, din asta sunt saci pe la orice crama. Si da-i si lupta, ca depinde, ca daca e din aceea pentru arome nu creste painea, dar daca e din cea neutra e practic la fel cu cea instant din plicuri :)

Daca esti consumator este o perioada propice achizitiilor. Pe facebook parca esti in Disneyland, numai atractii si oferte, care mai de care. Daca esti obisnuit cu un vin pe zi, atunci avand in vedere atmosfera, poate o sa ajungi la doua. Se bea mai mult, indiscutabil, dupa ce se vede pe retelele de socializare. Sta lumea pe acasa, telemunci etc si parca poti sa bei un pahar si la pranz asta daca nu o iei de dimineata cu un spumant, ca sa mearga ziua bine.
Insa daca esti distribuitor, daca ai magazin fizic sau online, esti lasat nitel in offside. Adica cand producatorul vinde direct sub pretul pe care ti-l da tie, doar sa ai clienti foarte fideli care nu te lasa dupa un search comparativ pe google... 

Iar daca esti producator...ce cash flow, bani de salarii etc ? Imi inchipui ca e feeric. Somajul tehnic nu e aplicabil tuturor. Si chiar de ar fi nu poti sa tai via prin munca la domiciliu. Nu poti sa aplici tratamente prin telemunca. Si nici vinurile din tancuri si baricuri nu se matureaza asa, pur si simplu. E firesc ca daca nu ai un tampon important ca sa absorbi golul, recurgi la masuri disperate: vanzare direct catre persoane fizice, discounturi etc. Insa disperarea (sau mai bine zis panica) se repercuteaza in felul in care lantul de distributie te va privi dupa. E posibil sa te coste mai mult distributia cand vom reveni la normal. E posibil ca multe magazine specializate sa te delisteze ca represaliu. Sau ca altii sa-ti ceara aceleasi conditii ca in perioada de criza.

Ce vreau sa spun este ca nu exista castigatori, doar pierzatori. Duma cu "exista si oportunitati in vremuri de criza" o fi valabila daca ai mormane de cutii cu masti si gel antibacterian sau daca esti insurubat politic ca sa prinzi achizitii publice fara control. Daca ai cutii cu vinuri...nu stiu ce sa zic decat ca de oportunitati din astea fantastice in vremuri atat de urate puteam sa ne lipsim cu totii. Eu unul stau cu paharul de vin bun (si mai ieftin) in mana, pe balcon, si ma uit pierdut la corcodusul inflorit din fata. 

Si da, o fi mai ieftin pentru "regular Joe" insa pancreasul si ficatul s-au vorbit deja si mi-e teama de represalii, va zic sincer. 

Oricum, daca ar fi sa produc o nota de degustare pe propria raspundere aceasta ar suna asa: "culoare cenusie, de spital comunist, arome clare de panica si frisoane, vise agitate si incertitudini, gust intes, amar, fara aciditate, dar cu ceva umor ca sa compenseze cat de cat lipsa spiritului critic, cu note abundente de dezinformare si remanenta lunga, de vreo doua-trei bucati constitutionale de urgenta, cu tuse persistente de somaj si criza economica"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Bine ati venit! Va multumesc pentru vizita si pentru dorinta de a intra in dialog. Va sugerez sa utilizati un ton firesc, fara cuvinte jignitoare. Pe cat posibil as dori ca ideile sa se refere la articolul de fata. Daca aveti ceva personal cu mine atunci nu va referiti la articolul de fata, intrucat nu am obiceiul sa scriu despre mine insumi.