"Vardo- o colectie de vinuri inspirata din bucuria de viata a tiganilor"
"Vardo inseamnă „caravană” pe limba ţiganilor. Pe limba noastră e bucuria de a trăi şi a iubi, la fel de intens, la fel de liberi, la fel de fericiţi cum o fac ei. Pentru că, de cele mai multe ori, fericirea se află în lucrurile simple
Aşa cum caravana le oferă libertate fără oprelişti, la fel acest vin te inspiră să trăieşti liber şi să guşti din bucuria pe care ei o încearcă de fiecare dată când vin în contact cu cele patru elemente care le definesc modul de viaţă: apa, aerul, pământul şi focul.
Aceste patru elemente primordiale conturează ceea ce de-acum vei cunoaşte sub numele Vardo."
"Vardo: aer-libertate"
sursa: domeniulcoroanei.com.
Nu cred ca e o decizie de business prea stralucita sa etichetezi vinuri in relatia cu natia tiganeasca/rroma, dar nici nu sunt de acord cu felul in care Dan Micuda a tratat subiectul.
Cred ca cel care a brand-uit acesta gama are un soi de candoare hippy. Ideea pare izvorata undeva la confluenta dintre filmul Satra, Mica Tiganiada, Phoenix, "raiul meu beteag, de pe alt meleag, cat imi esti de drag, nu stiu cum", si gitanii andaluzi ai lui Lorca.
Dar daca ideea ar putea sa nu fie stralucita, avand in vedere incarcatura negativa pe care o elibereaza in majoritar cuvantul "tigan" (chestiune vizata de ultimul DEX, care statueaza un sens peiorativ al cuvantului), s-ar putea sa nu fie foarte rea, intr-un final.
In fond, un vin de 40 de lei, gasibil doar in magazine specializate (din ce stiu), nu se adreseaza romanului cu orizontul cultural cat o coaja de samanta pe scara blocului. Nu ca venitul ridicat ar garanta cine stie ce elevatie culturala, dar de regula oamenii care cumpara vinuri- hai sa le zicem "premium"- din wine-shop-uri, au si un nivel al educatiei peste mediu. Acesti oameni ar putea sa disjunga intre tiganul-model al prejudecatii noastre si tiganul-romantic, liber, neinfricat, pasional si nicaieri-acasa. Am zis "ar putea", pentru ca nu sunt sigur ca toata lumea are imaginatia mea:)
Nici ideea ca e un vin destinat membrilor marcanti ai etniei conlocuitoare nu mi se pare corecta. Nu cred ca asta s-a dorit de catre producator.
Apoi, e destul de clar ca amalgamul de tigani, regi si principese de pe etichetele celor de la Domeniul Coroanei Segarcea e cel putin eterogen, daca nu comic. Doream sa scriu ceva dedicat ideii pe care o voi expune in continuare, ceva mai laborios decat o fraza, dar...daca se nimereste acum: fie! Dragi producatori de vin, in special cei care aveti un portofoliu foarte vast, ati remarcat cum trateaza problema confratii dvs din Spania sau Franta? Prin grupuri de firme, portofoliu impartit in functie de branduri, de apelatii geografice, denumiri comerciale de tip "Chateau X" si "Bodegas Y" care nu sunt in fapt societatile comerciale care produc vinul, si care astfel diferentiaza produsele intre ele. In aparenta par a fi crame diferite, dar in fond e acelasi producator.
S-ar spune ca asta cauzeaza confuzie, complicand inutil lucrurile, dar functioneaza de zeci de ani si nu duce spre situatii bizare in care un vin din Dobrogea apare sub brandul Prahova Valley, ceea ce, daca ma intrebati pe mine, induce in eroare consumatorii, desi probabil cei sensibili la asemenea subtilitati sunt vreo doi-trei.
La fel, in cazul de fata, o "crama" diferita ar fi putut modera diferenta conceptuala intre o imagine construita pe alaturarea cu regalitatea/nobilitatea si una care vizeaza exoticul unei șatre.
La fel, in cazul de fata, o "crama" diferita ar fi putut modera diferenta conceptuala intre o imagine construita pe alaturarea cu regalitatea/nobilitatea si una care vizeaza exoticul unei șatre.
In Romania stiu putine cazuri in care s-a incercat asta. Unul din ele, desi poate nu e cel mai revelant, a avut ideea de baza in separarea vinurile ieftine de cele mai rasarite. E vorba de Senator Focsani si Cramele Obobesti. Apoi ar mai fi cazul Davino. Davino e una, Iacob e alta, Faurar la fel. Producatorul e o firma numita Unicom Production, a carui unica mentiune e undeva jos, pe contraeticheta, cu caractere mici. De exemplu site-ul Davino listeaza numai produsele Davino nu si le celelalte. Ori la Segarcea, logo-ul "Domeniul Coroanei Segarcea" este primul lucru pe care-l remarci pe contraeticheta. Asta cred ca e o mica greseala.
A se lua la cunostinta:)
PS: Sincer sa fiu, ma apucasem sa scriu despre syrah-ul din gama, dar cumva excursul meta-narativ a depasit cadrul unui simplu review. Asa ca despre vinurile in sine vom vorbi in viitorul apropiat. Scuze sincere catre cei care au dat click in cautarea unor descrieri ale vinurilor. EDIT: intre timp au aparut si parerile despre vin. AICI
am o nelamurire la ce ai scris: "Apoi ar mai fi cazul Davino. Davino e una, Ceptura e alta, Faurar la fel. Producatorul e o firma numita Unicom Production, a carui unica mentiune e undeva jos, pe contraeticheta, cu caractere mici."
RăspundețiȘtergereDavino si Faurar le stiu, dar Ceptura care sunt ? Crama Ceptura din cate stiu e detinuta de moldovenii de la Bostavan/Purcari.
In rest sunt total de acord cu tine, asocierea intre Domeniul coroanei si caravana tiganilor e cam neinspirata. Dar... dupa cum vedem, pe web se vorbeste despre gama lor noua si pe mine personal m-au facut curios sa le incerc.
Treaba cu Ceptura este o eroare de-a mea. A existat o gama Ceptura în portofoliul Unicom, dar de anul acesta a fost redenumita Iacob. Probabil au redenumit-o tocmai din pricina confuziei cu producătorului numit Crama Ceptura și care e cu totul altul. O sa editez și textul. Cat despre vinurile din Vardo, ele merită efortul. Nu sunt rele deloc.
RăspundețiȘtergere