Astazi am primit o reactie la postul meu de acum cateva zile, prin vocea d-nei Ioana Anghel, PR Manager la Jidvei. Mentionez ca cele citate mai jos fac parte dintr-un mail (pe care il fac public cu permisiunea prealabila a expeditorului).
Il gasiti mai jos asa cum l-am primit pentru ca nu cred ca e bine sa ma apuc sa editez un astfel mesaj. Eu unul apreciez deschiderea spre comunicare a celor de la Jidvei. Sper s-o faceti si voi, desi sunt sigur ca mai raman e loc de discutii si comentarii.
"Am citit postarea ta pe blog legata de medalii si de felul cum sunt ele marketate de catre producatori. Acum nu vreau sa generalizez, dar iti spun cum procedam noi cand e vorba de trimis un vin la un concurs. Exista doua situatii:1. Este vorba de un vin care exista deja intr-o gama: atunci vinul se trimite aleator din sticlele deja imbuteliate.2. Este un vin care nu exista inca intr-o gama: se trimit probele special pentru concurs dar nu ca urmare a unui proces de micro-vinificatie, ci din cisterne sau din butoaie.Indiferent de situatie, suntem obligati sa spunem cate butelii din lotul respectiv avem iar daca cerem stickere cu medalia respectiva trebuie sa trimitem eticheta sub care vinul se imbuteliaza, iar numarul de stickere nu poate depasi numarul de butelii declarate initial. Stiu ca nu este un sistem care sa poata oferi 100% certitudine consumatorului, dar stiu si ca la Jidvei am avut cazuri in care vinuri care au luat mari premii nu au aparut niciodata in piata deoarece nefiind imbuteliate la momentul optim nu mai prezentau aceeasi parametri ca atunci cand au primit distinctiile respective si nu ar fi fost corect.Cat despre vinul de care s-a facut referire la Blaj, e posibil sa fie Sauvignon Blanc Premiat 2011 care a luat medalie la Concours Mondial de Bruxelles, anul acesta. Noi n-am facut niciodata un secret din medaliile castigate, am incercat sa le comunicam pe toate pentru ca ne mandrim cu ele. Si daca vinul nu avea inca o gama in care sa fie incadrat, am lasat doar soiul, anul, si eventual palierul de gust ca indicatori. Nu stiu exact cum s-a exprimat omul, dar nu cred ca se poate trage o concluzie legata de practicile de trimitere la concursuri si de promovare a medaliilor obtinute dintr-o vorba aruncata de un om care nu s-a ocupat direct de problema.Stiu ca ceea ce ti s-a spus la crama de la Blaj ti-a ridicat un semn de intrebare si stiu ca mereu exista suspiciuni cum ca medaliile laudate de catre producatori nu au legatura cu vinul de la raft, dar as fi vrut sa clarific oarecum situatia, nu as vrea ca cititorii tai sa ramana cu impresia ca din cele 2400 hectare pe care le avem noi alegem vinuri de pe vreo 3 hectare pe care le trimitem la consursuri si de pe urma carora imbuteliem si promovam milioane de sticle."
Teoria suna bine...oricum noi in general suntem si vom fi sceptici.
RăspundețiȘtergereUn fapt imbucurator, asa cum ai zis si tu este deschiderea in privinta comunicarii...e un pas de la "flame"-uri pe care si le lua Ciprian parca pe Facebook acum cateva luni ca nu vorbeste cuviincios si isi da cu parerea neavizat...:) Sper sa nu confund producatorii, dar nu cred..
E o enigma intr-o enigma. Dand crezare metodei descrise mai sus intram in alta discutie: care lot a primit distinctia respectiva? Vreau sa spun ca poti sa cumperi o feteasca clasic din comert(cum am facut eu, acum o luna si ceva) si nu va avea gust de peste 84 pct (cat presupun ca inseamna argint). Dar un anume lot il are. Care lot? Deci nu ne ramane decat sa asteptam o feteasca regala Clasic cu bulina CMB. Conform reglementarilor romanesti, din cate stiu, nu poti mentiona distinctii decat pe sticlele din lotul din care s-au trimis mostre la concursul respectiv. In fond, vedem asta si la altii. Era celebra treaba cu syrahul Cocos de la Recas din 2007, parca. A doua parte a problemei sta in punerea pe piata a vinului medaliat. In 2010 iei o medalie pentru un vin din 2009. Dar ai pe stoc atatea din 2008 incat intarzii etichetarea si scoaterea pe piata a vinului. Si il scoti abia in 2012. Daca e un vin de consum curent intelegem cu totii ca nu va fi o mare afacere. Sau, asa cum spunea chiar Ioana Anghel, uneori se obtine premiul, se emite comunicatul victorios, dar din pricina intarzierilor si altor treburi de bucatarie interna lotul respectiv nu va ajunge pe piata. E complicat rau daca esti o crama enorma cu milioane de sticle pe piata. Din acest punct de vedere inteleg ca apar scapari.
RăspundețiȘtergerePractica de a trimite moastre la concursurile dintre un lot de vin vrac , este ceva mai rar in europa, find interzis sau disencourajat de marele concursurile european. Stiu sigur ca la concours in bruxelle sa acepta numai probe din vinurile imbuteliat definitiv, din loturile comercializat si sa cere nr de lot si cantitatea lotul respectiv pentru vinul trimis in concours. Este o practica comuna pentru vinurile medaliat de aur sa fie investigat prin sondaje,- si au fost cazurile si in Romania cand vinurile castigatoare au fost investigat si authentificat pe tot parcursul trasabilitatea de la strugurii pana unde sa vandut vinul.
RăspundețiȘtergereProblem nu apare foarte des in alte tarile, find ca in 90 % din cazurile , pentru un producator normal la cap nu are rost sa trimit in concurs un vin care nu este in comert, - idea find sa promoveaza un produs comercial, nu sa maseaza orgoliu producatorului.
La IWC si Decanter Londra, nici nu pot sa trimit vin fara sa le informeaza importator si unde poate fie cumparat vinul.
philip cox
Cred ca e asa complicata treba tocmai pentur ca e o crama mare...
RăspundețiȘtergereIn plus ca daca stai cu vinul in "stand buy" si nu il imbuteliezi, el va involua si atunci ce faci? clar nu va mai fi vinul care a luat aurul la nu stiu ce concurs.
Iar asta cu intarzierile e clasica...eu tot mai astept Zghihara aia de la Averesti sa apara...Si cand o aparea, o mai fi la fel? Deci multe dileme....
@Philip Cox: va multumesc pentru interventie si informatiile aditionale. Acuma felul in care prezentati participarea la concursuri este normal si civilizat.
RăspundețiȘtergereAcuma, chiar daca efortul celor de la Jidvei este laudabil, imi mentin parerea din primul "post": practici de tipul acesta, al vinului premiat fara sa exista in regim comercial, cu a carui medalii si diplome s-au tapetat pereti prin cramele respective (Cotnari, Murfatlar, Vincon, care fac/faceau asta cu mai mult aplomb decat Jidvei), ar trebui sa inceteze, e ca proverbul romanesc "a-ti fura singur caciula". Sigur, exista o imbunatatire, certa la Murfatlar, Jidvei si aparent la Cotnari, dar mai e de lucrat.
@Dan: parca nu stii, ai nostri sunt maestri in datul cu piciorul oportunitatilor. Te lauda lumea, se face putin awareness si in loc sa profiti de pe urma lui, vinurile tale ies la un an dupa asta pe piata, cand deja valul de entuziasm s-a stins.