Preturilor vinurilor frantuzesti ieri si azi

1983-2008. Crestere de pret de 400% 
Este un articol recent si foarte interesant al lui Gregory Dal Piaz (snooth.com) pe care doresc sa vi-l impartasesc.  Omul compara preturile unor vinuri frantuzesti asa cum erau in anii '80 versus pretul de achizitie al recoltelor actuale. Se adauga inflatia si obtinem ceva interesant.
Primul exemplu pe care ni-l da este un Bordeaux Margaux Grand Cru classe, mai de mana a doua- Chateau Prieure-Lichine 1982 si 1983. Pret in 1986- 13,89$. Azi, cu inflatie and all, asta ar fi cam 27$. Azi pretul acestui vin din recolta 2008 este de..45$. Asadar cu vreo 90% mai mult. De unde vine diferenta? You tell me. Apoi, de remarcat ca au fost investitii bune. Azi un 82 sau 83 se vinde undeva pe la 110$, deci o crestere de peste 800%!

Hai sa vedem si cat costa marele Chateau Lafite.  In 1986 puteai sa cumperi un '82 cu 84$, adica in banii de azi- 173$. Pe langa faptul ca ar fost o investitie absolut geniala, astazi o astfel de sticla costand 5.500$ (apreciere cu 6.500%!!!), un Lafite nou din 2008- 1.800 de dolari. Asadar Lafite-ul s-a scumpit din 1986 pana acum in termeni reali de mai bine de 10 ori...

Desigur sunt si alte exemple pe care va rog sa le cititi direct la sursa. Hai sa trecem la concluzii. 
Bordeaux: scumpiri de 65% scoase din joben.
Bordeaux de uber-top (first growth, Lafite, Margaux, Ausone, Petrus, etc)- 2000%
Burgundia: 50%
Burgundia Premier Crus: 115%
Rhonul de Sud (Gicondas, Chateauneuf-du-Pape, Cote du Rhone superior): 0%. De fapt, unele s-au ieftinit (cu exceptia notabila a Chateauneuf-urilor-250% up, Thanks Mr. Parker!).
Rhonul de Nord (Cotie Rotie, Hermitage, Cornas): 275% up!
Alsacia: scumpiri moderate, in unele cazuri chiar scaderi de pret- in medie pana la 30% up.
Valea Loarei: la fel sau chiar mai ieftine decat acum 25 de ani! Cu exceptia vouvray de desert care e la moda, si prin urmare scump.

Asadar, observam ca exista foarte putine vinuri care sa nu se fi scumpit, chiar daca inmultim cu indicele de inflatie si obtinem un pret aproape dublu decat cel de acum 25 de ani. Sunt mici exceptii, dar mai ales la vinurile de top cresterea preturilor este enorma!
De ce se intampla acest fenomen?  E lacomie pura, fara indoiala.

9 comentarii:

  1. Deja cand aud de cuvintul "investitie" asociat vreunui produs (fie el bulbii de lalele olandeze sau poze "vintage" cu jucatorii de baseball americani) nu are rost sa ne mai gandim in termen de costuri si preturi bazate pe acestea...
    Pur si simplu preturile se bazeaza pe niste perceptii mai mult sau mai putin personale, induse sau nu de persoane avizate (denumiti si consultanti de investitii, brokeri, etc.)ca produsul respectiv iti va aduce bani, multi bani intr-un anumit orizont de timp. Si atunci placerea trece pe locul doi...dand nastere unor aberatii ale pietei.
    La ora actuala Bordeaux nu mai vinde vinuri, vinde instrumente de plasament financiar, iar evaluarea acestora se face pe alte baze decat culoare, miros sau arome...mai degraba return, risk si earnings.

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, e evident ca vinurile care s-au scumpit cel mai mult sunt "luxury item" gen Bordeaux first groth din Bordeaux si Burgundia. Restul s-au modificat si ele, dar intr-o proportie mai mica. Acelea raman vinuri de baut, nu de tranzactionat.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ar mai fi si cererea, care acum este mult mai mare decat acum 25 de ani. Iar lucrul asta este speculat maxim.

    RăspundețiȘtergere
  4. Absolut, cererea joaca partea ei, dar tot e o scumpire enorma.

    RăspundețiȘtergere
  5. George, la noi exista un proverb, prost nu e cine cere, prost e cine da. Din pacate, cererea de care vorbea Nicusor nu vine neaparat din partea celor care chiar stiu ce cumpara. Exemplu,China... si ar mai fi. Pe mine, ca si pe tine si pe altii ca noi, tot mai multi, din fericire, ne umple de draci scumpirea asta, pentru ca nu ne lasa decat varianta visarii. Din pacate, o revenire la normalitate nu se intrevede prea curand, pentru ca asta ar presupune o alfabetizare in cultura vinului a intregului mapamond. Din pacate, sunt de parare ca pana se va realiza acest boom cultural o sa dispara vitis vinifera.

    RăspundețiȘtergere
  6. Horia, complet de acord. E usor ironic. Pana cand o sa ma imprietenesc cu un chinez prosper care ma va servi cu un Lafite, ma multumesc si cu cele din cotes du rhone, languedoc si loara, cum sunt cele care mi-au venit chiar azi de peste mari si tari:)

    RăspundețiȘtergere
  7. Probabil ca la un moment dat lucrurile vor reveni la normal. Orice bula speculativa explodeaza pana la urma. Bineinteles, acel normal s-ar putea sa nu fie ce-a fost odata, fiindca cererea va fi totusi mai mare decat era inainte sa inceapa "nebunia".

    Ma rog, nu sunt expert, pana la urma tot ce sper e ca viitorul sa nu ne rezerve surprize atat de mari incat pana si cel mai umil vin sa devina produs de lux.

    RăspundețiȘtergere
  8. Deja cuvantul investitie apare si la noi,din pacate...uberland din 2006 300 ron,un davino flamboyant,reserva rouge 250 ron,si altele...inteleg ca podgoriile din franta isi permit un asa price tag,deoarece au traditie,unele sunt grand cru-uri,95+..etc.crame care fac vinuri din 2006 isi permit preturi la noi de 50 de ron pt un vin mediocru,acest fenomen ar trebui criticat,oprit,de catre consumatori,si de catre critici,bloggeri,etc..
    E bine ca mai exista un Gary "Vay ner chuck"...care a oferit adevarate lectii pentru pasionatii de vin,din pacate si-a incheiat activ si pe wine library,si pe daily grape...

    RăspundețiȘtergere
  9. Sunmirror: Nu se sfarsi foarte curand. Abia intra chinezii in problema.
    Flavius: si in Franta exista chilipiruri, regiuni under the radar, care produc calitate fara sa fie luate pre in serios de cine conteaza. Am baut de curand un Morgon JP Brun de 11 euro absolut delicios. 90 RP. Si vorbim de un beaujolais, un vinisor. Iar ieri un Domaine Clavel, Coteaux du Languedoc Les Garrigues 2008, de 8,5 euro de 91 Parker! repet 8,5 euro! Ale noastre de top se lauda cu 86 pct prin WS...Sa fie doar lipsa de lobby sau chiar atata fac?

    RăspundețiȘtergere

Bine ati venit! Va multumesc pentru vizita si pentru dorinta de a intra in dialog. Va sugerez sa utilizati un ton firesc, fara cuvinte jignitoare. Pe cat posibil as dori ca ideile sa se refere la articolul de fata. Daca aveti ceva personal cu mine atunci nu va referiti la articolul de fata, intrucat nu am obiceiul sa scriu despre mine insumi.