Raspunsurile Marinelei Vasilica Ardelean


Restaurantul Oanderful, Bucuresti, 21.05.2016, aproximativ 4 pm, masa rotunda, mica si inalta, doua scaune de bar. 15 minute, cu scurte intreruperi (cerere de autograf, ring-uri de apel). 

De ce spui ca ai gustat 3000 de vinuri? Unde ai gasit 3000 de vinuri in Romania si Republica Moldova? Spui chiar tu ca ai fost la aproape 90 de crame. Asta inseamna 33,33 vinuri pe crama. In Romania exista 5-6 crame care sa aiba atatea etichete. Deci cum vine treaba pana la 3000?

MVA: Pentru ca vorbim de vinuri, nu de etichete. Am degustat multe vinuri din cisterne, tancuri, baricuri...

Lucrurile valoroase si serioase au in spate realitati. De ce exista atatea cuvinte mari in carte? X e cel mai mare, festivalul Y e cel mai mare, cand stii ca nu e asa? De ce? 
...(am omis sa pun aceasta intrebare. Bad, bad, George!)

De ce in TOATA cartea exista confuzie intre regiunile geografice si cele referitoare la vin. Dobrogea sau Moldova nu exista dpdv oenologic. Exista Dealurile Munteniei sau DOC Murfatlar sau...etc. De ce ai ignorat chestiuni elementare in domeniul vinului? Poti sa-ti inchipui o carte referitoare la vinuri frantuzesti care sa ignore clasificarea denumirilor de origine sau indicatiile geografice, care sa vorbeasca de Petrus ca despre un Bordeaux in general sau sa listeze un Richebourg ca un general Bourgogne? Cuvee Amaury sau Girboiu Tectonic nu sunt Dealurile Munteniei, respectiv Moldova, ci DOC Dealu Mare, respectiv DOC Cotesti. De ce ai ignorat aceste chestiuni?
MVA: Vreau sa stiti ca denumirile de origine si celelalte alte detalii tehnice au fost trimise chiar de catre producatori. S-au depus mari eforturi pentru ca volumul sa apara la timp. Au aparut altfel si greseli, nu s-au putut verifica toate datele, insa toate acestea vor fi corectate in viitoarele editii, va asigur. 

De ce CV-ul tau este variabil? Adica diferit in functie de cine intreaba? De ce esti somelier azi, iar maine esti mult mai mult? De ce te recomanzi ca degustator profesionist international de vinuri? Traiesti din degustatul vinului in mod profesionist? Ai participat la un singur concurs international serios. Ai auzit de Valentin Ceafalau? Are 10 prezente consecutive in juriu la CMB Bruxelles. Tu cam pe unde te afli comparativ cu el sau cu altii (pentru ca nu e singurul de la noi ani la rand in jurii de specialitate)? 
MVA: La cursurile de MBA ni s-a spus ca CV-urile trebuie adaptate in functie de circumstanta, de interlocutor. E o regula de baza in redactarea unui CV. Cat despre calitatea de degustator profesionist...Degustator e si cel care se bucura de un vin impreuna cu prietenii, insa degustatorul profesionist e cel care participa la concursuri internationale, care publica articole, scrie ghiduri de spre vin. Am participat la scrierea unui ghid despre vinurile de Champagne, am fost in juriu la Mundus Vini, la concursul de la Belgrad. Sa stiti ca nu imi aleg aceste concursuri intamplator. Imi doresc sa am o imagine cat mai larga asupra zonei din care facem parte.

Ce legatura ai (agentia de PR inclusa in vorba) cu articolele care te numesc "zana vinurilor", "regina vinurilor de Champagne"? Cine scrie textele astea? Te intreb pentru ca nu poate fi un ziarist de la Vocea Ardealului sau...altele. De unde sa stie sau sa verifice toate datele din articolele acelea, care, in unele cazuri se si repeta, in alte publicatii si sub alte semnaturi?
MVA: Dar nu sunt eu cea care spune aceste lucruri! Intrebati-i pe cei care le-au scris. Intrebati ce contributie am avut la Foss Marai, intrebati-i pe Dan Balaban sau pe Mihaela de Poix ce activitati am facut pentru Romania in Italia si nu numai. Ei stiu.

N-ai avut nicio rezerva in a include elogiul lui Helmuth Köcher in carte?
MVA: Nu puteam sa-i impun sau sa-i cenzurez punctul de vedere. 

De ce o carte produsa printr-un efort colectiv nu crediteaza ca autori si pe cei care au participat la scrierea ei? 
MVA: Autoarea cărții sunt eu. Ceilalți au fost invitați sa scrie câte un articol, pe care l-au semnat. Este o practică curentă, din moment ce nu sunt coautori.

De ce coperta Cartii Vinurilor Romanesti te are pe tine pe coperta? N-ar trebui sa aiba vinul?
MVA: Stiu ca nu e bine s-o spun, insa cand altii o sa scrie o carte asemanatoare pot pune ce vor ei pe coperta.

De unde vine finantarea campaniei de autopromovare personala?
MVA: Pot spune ca sustinerea mea vine din strainatate, din pricina credibilitatii pe care o am acolo. 

De ce realitatea n-a fost de ajuns? De ce n-ai putut scrie "Ghidul vinurilor romanesti de Marinela Vasilica Ardelean"? Asa cum e ea, o doamna frumoasa, cu ceva experienta in domeniul vinului, venita din diaspora, avand contact cu altceva, cu alta lume? De ce te-ai bagat in marasmul imposturii, tipic neo-romanesc?
MVA: Realizarile mele sunt certitudini. Trebuie intrebati cei cu care am lucrat si cei cu care am colaborat.

Precizari: acesta nu a fost un interviu clasic. Am pus aceste intrebari pe facebook (recitite Marinelei Ardelean, fata in fata), iar raspunsurile au fost date live, in 15 minute, consemnate in scris si confirmate azi, inainte de publicare, de catre respondenta. Recunosc ca structura intrebarilor a fost in parte retorica, in parte necesitand raspuns scris. Dar pana la urma sunt niste intrebari. Iata mai sus niste raspunsuri. 

In premiera mondiala, nu voi comenta. Consider ca nu e fair. Nu poti fi si participant si comentator in acelasi timp.  Insa va incurajez sa comentati cum credeti de cuviinta. Voi raspunde doar in masura in care subiectul e metodologia sau circumstanta, nu despre continut. Multumesc!

1 comentarii:

Cosmin spunea...

Nu comentezi pentru ca mi se pare ca nu prea ai ce comenta...
Este jalnic... iar justificarea erorilor grosolane cu graba de a scoate cartea, ca producatorii i-au trimis... atunci de ce zice ca e cartea ei?
Ma rog. Chiar nu mai are sens