Huit La Londe Rosé 2012 Château Les Valentines (Franta)

8 vine de la cele 8 parcele de pe care se recolteaza strugurii pentru acest vin, si-ca sa fie semnificativ pana la capat- de la cele 8000 sticle imbuteliate anual. In acest sens al limitarii geografice este un grand cru. Mai este si un tete de cuvee, insemnand ca e primul vin al casei, ca pentru facerea lui s-a utilizat ce-i mai bun. In Provence, asta merge uneori si la propriu- e vinul produs din primul must, prin cea mai usoara presare a metodei saignée. 8 mai vine si de la anul 2008 in care La Londe, un cru provensal de aprox 150 de hectare, si-a castigat autonomia AOC in cadrul mult mai largului Cotes de Provence. E conform zonei- un grenache cu aport de cinsault si mouvedre. E un vin bio, dar deja asta in Franta reprezinta mai degraba o alegere a patronilor, si mai putin un instrument de marketing, cum este perceput la noi. V-am mai vorbit despre domeniu si aici
Am citit eu ca acest rose trebuie aerat, ca se recomanda folosirea unui decantor, dar m-am gandit ca-s prostii. Cine a mai auzit de rose decantat? L-am deschis, dar avea izuri grele, un pic prea pronuntate ca sa fie agreabile, asa ca am luat in serios indicatia. Ei, bine, retrospectiv si in mod cert, i-a folosit! 

Culoare foarte palida, mai degrabă aurie cu reflexii portocalii decât rose. Nas initial turbulent, pamantos și mineral. Apoi apar nuanțe frumoase, de flori de portocal, miros de vegetație mediteraneană, cireșe albe. În gust e cremos, catifelat, neașteptat, ca un alb plin si rotund, cu note amintind tot de cirese albe, fenel si doar secundar, si poate iluzoriu- pomelo. Are o textura maiastra, echilibrata si inedita pentru un rose. Foarte bun si din alta specie fata de rozeul obisnuit. Asocierile gastronomice sunt foarte largi, de la peste prajit sau la gratar, la pui cu sosuri savante, ghiveciuri provensale sau mai putin, vinete umplute chiar si sarmale- mai putin grase. Dar cred sincer ca primul pahar trebuie apreciat de unul singur, ca sa bucuram de caracterul diferit al acestui vin. Eu unul l-am perceput ca pe o curiozitate, in fond, poate si de aici s-a nascut aceasta noua apelatie in Provence. Odata ce-l bei, iti dai seama de ce se prognozeaza un potential de pastrare de 4 ani, chestiune exotica in regnul roze. SI temperatura la care se arata cel mai agreabil e mai deosebita, mai ridicata- 12 celsius. Asadar, daca gasiti un exemplar ceva mai vechi, ar fi chiar interesant de incercat. 
Poate fi gasit aici, la 58 lei. 13% alc. 88 pct


0 comentarii: