Beau, Beau(jolais)! Chenas "Quartz" 2010 Domaine Piron-Lameloise (Franta)

Am deschis acest vin proaspat sosit din Franta pentru a-mi testa noile pahare Stolzle. Nu ca cele vechi ar fi fost altceva, dar unul cate unul s-au retras in transcendent. Oricum am pus decesul lor pe seama volumului mare, facandu-le greu de manevrat la spalat si scurs. 65 de cl e cam mult, desi nu pot spune ca datorita lor am folosit decantorul prea des. Asa ca pentru noul set am optat pentru aceeasi forma,  dar cu un volum mai mic- 50 cl, din seria Exquisit a producatorului german.  Sunt usoare, din cristal fara plumb si destul de rezistente, asta sigur daca nu le scapi pe gresia din bucatarie. La 65 lei/6 pahare (in Metro) e o afacere buna. Oricum nu cred ca paharul a fost de vina pentru cat de bun mi s-a infatisat vinul, dar hai sa-i dam un pic de credit.
Acest gamay 100% vine din cea mai mica apelatie din Beaujolais, anume Chenas, si poarta numele de scena "Quartz" deoarece cele 9 hectare detinute de Domaine Piron-Lameloise se gasesc pe un sol particular de granit si...quartz. Pe langa denumire si eticheta evoca acest aspect.
Culoarea este un rosu rubiniu stralucitor, dar cu o tenta putin mai inchisa decat beaujolaisul "standard". Primul nas e minunat, ca o manusa din marochin fin, iar din incheietura mainii frumoasei domnisoare de belle epoque razbate un diafan parfum floral. Prin agitare lucrurile se complica, apar tuse fructate de cirese si fructe rosii, tonuri picante si ceva adanc, rustic, ca de radacinoase abia smulse din pamant. 
Gustul e surprinzatior de plin, cu o corpolenta medie, acid si suculent. Notele principale ar fi visinele si zmeura, dar si ceva dulceag, de cofetarie. Cred ca e influenta micii parti din vin maturata in demi-muid (butoaiele specifice, de 600 litri), dar la atat se reduce aromatic sau gustativ, in mod direct, oricum greu recognoscibil. Exista chiar si niste tanini mici, jucausi si obraznici, ca niste pui de mops si un bine determinat caracter mineral aducand a creta si o usoara tenta salina. Finalul incepe fructat, dar gustul remanent e picant, piperat, surprinzator de elegant. Se intampla si un fenomen ciudat, in timp apare ca de nicaieri un ton dominant si extrem de persistent, de coacaze proaspete. 
Marturisesc ca m-am oprit voluntar din consemnat arome si gusturi, puteam s-o mai tin hat!  Acest vin denota o complexitate nebanuita de mine la un Beaujolais, fie el un cru. A ajuns in memoria mea gustiva la acelasi nivel cu precedenta borna pentru beaujolais- anume Morgon-ul 2010 de la J.P. Brun. Nu mai spun cum merge cu niste uscaturi, niste mezelicuri si porcarii. Si cu o "piesa" foarte la moda prin '98 cand fusei eu in disco la Macon, capitala departamentului unde se gaseste Beaujolaisul. Ah, ce viata!
Si daca peste ani marea, improbabila si inca neplantata mea vie de babeasca neagra va da vreun vin superior, asa as vrea sa fie. 91 pct, ca m-a prins bine dispus. 11,5 euro (vinatis.com).
Si atrag atentia asupra acestei zone, de unde cu mai putin de 15 euro se pot cumpara "top of the top" (Brun, Lapierre, Drouhin, Deboeuf), ca sa zic asa, practic fiind podgoria frantuzesca cea mai rezonabila din punct de vedere al pretului. Decat sa visati la gustul pinotul de burgundia de 100 euro sticla sau la aroma Petrusului, si in acest timp sa va pierdeti timpul cu zeci de vinuri romanesti-new world "premium", mai bine bagati o fisa pe aceste site-uri online din strainatate,  macar o data, de doua ori pe an. Transportul pana la usa face 23 euro/18 sticle, ieftin tata! Si daca puneau pachet la un microbuz romanesc tot costa mai mult.
Am zis!




2 comentarii:

Berbecutio spunea...

Cum adica "fusei"? Te crezi in Oltenia Profunda? Iti trimit eu gratis un tsar kaloyan de la oprishorathis de nu mai folosesti perfectul simplu niciodata! :)))

George Mitea spunea...

Draga Berbecutio, am dorit sa folosesc un efect care sa exprime sentimentul bulversant al romanasului ajuns prima data intr-o cultura superioara. Cam ca Nea Marin ajuns in Bucuresti cu prazul in servieta:)