BBdV ep.17: Primator Lezak 11% si o pastisa din Kundera

Primator e beraria si brandul. E din Bohemia ceheasca. Lezak inseramna ca e lager, abv-ul (alcohol by volume) e 4,7%, iar 11% vine de la extract (procent care ere legatura cu densitatea si- intr-un final, inevitabil- cu nivelul de alcool). Am baut-o de sete, intr-o zi caniculara si mi-a lasat o impresie buna. Culoarea e galbena cu tuse portocalii. Usor neclara. Face spuma sanatoasa, alba, pori nu foarte fini. Miroase placut, a malt dulce, sirop, dropsuri cu caramel. Gustul e puternic, cu carbonatie bine armonizata. Gustul joaca intre note dulci-siropoase si serioase-amarui. E 1/3 dulce- 2/3 amarui, ca sa zic asa, si e ok, e genul de bere cu care ne stim de ani buni, fara prea multe adancimi si profunzimi. 
E  de tipul "inca una si ma duc", repede curgatoare, bine facuta, agreabila, racoritoare. Nu am vazut-o in hypermarketuri.  Eu unul am luat-o acasa de la o pravalie bio/ceainarie/bar, unde costa 8-9 lei(cred ca era pretul de bar). Prin magazinele online am vazut-o la 5,75. Nu e de dat navala, dar nici nu-ti pare rau de banii dati. Ah, e  bio, daca va intereseaza subiectul.
3 capace.

Iar asocierea culturala nu e foarte greu de intuit. Primul lucru care imi vine in minte e Milan Kundera. Va ofer mai jos primele randuri pe care le-am citit din acest ilustru scriitor, la unul din defunctele anticariate ambulante de la Universitate, si care m-a facut sa citest toata cartea si cateva altele dupa:

"În februarie 1948, conducătorul comunist Klement Gottwald apărea înbalconul unui palat baroc din Praga pentru a le ţine un discurs sutelor de mii de cetăţeni adunaţi în Piata Oraşului Vechi. Era momentul unei mari cotituri în istoria Cehiei. Un moment fatidic, cum nu întîlnim decît unul sau două într-un mileniu. Gottwald apărea flancat de tovarăşii săi, în imediata-i apropiere aflîndu-se Clementis. Ningea, se lăsase frigul şi Gottwald avea capul descoperit. Gri juliu, Clementis şi-a scos căciula de blană şi a pus-o pe capul lui Gottwald. Secţia de propagandă a reprodus în sute demii de exemplare fotografia balconului din care Gottwald, cu căciula de blană pe cap, încon jurat de tovarăşii săi, se adresează poporului.
Pe acest balcon a început istoria Cehiei comuniste. Orice copil cunoştea această fotografie pe care o vedea în manualele şcoalare, pe afişe sau în muzee. Patru ani mai tîrziu, Clementis a fost acuzat de trădare şi spînzurat. Secţia de propagandă l-a sters imediat din istorie şi, bineînţeles, din toate fotografiile. De atunci, Gottwald apare singur pe balcon. Acolo unde odinioară se afla Clementis, nu se mai vede decît zidul golaş al palatului baroc. Din Clementis n-a mai rămas decît căciula de blană pe capul lui Gottwald."

2 comentarii:

Anonim spunea...

Observ ca te cam preocupa totalitarismul in ultimele zile...

George Mitea spunea...

Ce sa fac si eu...Probabil ma afecteaza ce se intampla in afara acestui blog, de cateva saptamani