Trei vinuri albe din gama Frunza de la Cramele Recas

Gama Frunza este un proiect Cramele Recas destinat exclusiv Carrefour. Asa ca n-are rost sa le cautati in alta parte. Despre Rose-ul 2009 din aceasta gama mi-am dat cu parerea aici.
Acum e vorba de trei vinuri albe din aceasta gama, care costa 11 lei pe sticla. Daca ar fi costat 9 lei/sticla asa cum a spus Cezar Ioan dupa Vinvest, prag psihologic pentru multi romani, ar fi fost super. Asa costa un pic mai mult. Iertare pentru lipsa ilustratiilor, dar daca ati "fotografiat" eticheta rose-ul amintit mai sus, sa stiti ca toate sunt asemanatoare (sigur, difera denumirea soiului).
1. Mustoasa 2009, sec, de cum il mirosi stii totul despre el, citrice si mar verde, totul ambalat cu putin dioxid care ii asigura dupa desfacere o senzatie carbogazoasa, racoritoare. Nu e mai buna decat Mustoasa celor de la Wine Princess, dar daca pui pretul la socoteala, pe langa faptul ca e mai putin salbatica si ceva mai dulce decat cea de Arad, rezulta un vin mai agreabil decat ultima numita. Vin de vara nepretentios, gandit bine, dar care nu are nimic special. Cum va place. 73pct
2. Feteasca Regala 2009, demisec. Seamana cu Castle Rock(2008), poate e aceeasi, cine stie, Recas avand mai multe branduri sub care se ascunde acelasi vin. A trebuit s-o frapez energic ca sa-mi dispara gustul usor neplacut de sapun lichid cu aroma de piersica/caisa verde. Sigur, e romaneasca, cu rest de zahar, pretabila la spriţ. Dar, pe langa vulgaritatea obisnuita soiului, pentru ca la noi si regalitatea e luata la misto, sa zicem doar ca suntem singura tara din lume unde un tribunal de provincie a uns cu mir un prinţ, este un vin curat si onest, excelent la discutii colocviale prelungi. 74-75pct
3. Chardonnay 2009. Este, dupa vorbele producatorului, acelasi vin pe care il gasim sub eticheta Terra Dacica. De fapt, e acelasi vin pe care il gasesc strainii, fiind o gama destinata exportului. Tot chardonnay-ul cu pricina se odihneste si in sticlele "V-legend", destul de intalnite in restaurante. E realizat in aceeasi maniera ca Mustoasa, sec, usor frizzante, cu nas puternic floral, si gust de portocala si lamaie, baricat (sau chipsuit) cat sa se simta vanilia, final prospat si racoritor. L-am gasit cel mai valoros exponent al gamei. Surpriza a venit de la Palermo, unde la cunoscutul Mondial de Bruxelles, chardonnay-ul Terra Dacica (deci si Frunza si "V") a obtinut medalia de aur. 78 pct

In incheiere, as zice ca aceasta gama ofera vinuri proaspete, fara complexitate, dar curate, intelegand prin aceasta ca sunt de calitate, fara defecte de neindurat si iertatoare cu buzunarul.

14 comentarii:

Dan spunea...

se pare ca cei de la recas fac eforturi sa isi deruteze publicul cu brandurile astea sub care se ascunde acelasi vin, deja sint trei (frunza, v-legend, terra dacica, what's the point?).

ai idee cumva daca V-legend de la recas e totuna cu V transylvania, tot de la recas? pe asta din urma nu scrie legend, dar are un ditamai V-ul pe eticheta... iar vinurile sint cam proaste toate.
Eu am incercat un rose si un riesling din gama asta, bun de spritz si cam atit; chardonnay-ul era parca demidulce, asa ca n-am cumparat, de aici deduc insa ca o fi alta gama... tot cu V...???

George Mitea spunea...

Dan, poate ai incercat variante mai vechi ale acestora. Ca orice companie, cred ca incearca si ei diverse variante de marketing. In fine, ai dreptate, de ce acelasi vin costa 16lei intr-o gama si 11 lei in alta e dificit de explicat. Dar sa stii ca maestri diversiunilor la noi sunt cei de la Halewood. Eu cand vad vinurile lor pe un meniu de restaurant, nici nu ma mai gandesc sa le comand. Tu ai in minte sa zicem p feteasca neagra special reserve, dar de fapt e reserve, sau private reserve. E greu cu brandingul.
Sa stii ca la 11 lei sunt totusi vinuri de calitate.
Si cred ca V-transilvania sau V sunt acelasi lucru. De altfel, am impresia ca gama este "V-legend of Transilvania" :)

Dan spunea...

uite ca nu mai am o sticla la indemana insa parca imi amintesc ca m-am uitat daca scrie legend stiind de dualitatea V-legend/terra dacica si nu scria... nu conteaza; or fi intr-adevar evolutii ale aceluiasi brand. De altfel aveau in magazin un terra dacica, rosu, care era triplu la pret. More confusion. De halewood nu stiam ca practica acelasi stil, e bine de tinut minte.
dar in acest caz, chardonnay-ul ala premiat e demidulce? ca parca ala pe care l-am vazut eu sub gama asta cu V asa era. eu le-am luat din magazinul recas din cluj unde erau singurele vinuri imbuteliate; vanzatoarea mi-a zis ca daca n-ar vinde vin varsat ar putea inchide magazinul. si apropos, erau 17 lei sticla...

George Mitea spunea...

Nu, acesta e un vin sec. Din 2009.

philip cox spunea...

Nu cred ca incercam sa derutam publicul. V- Legend of Transylvania este o brand vandut in europa de 5 ani- si in Romania. Chardonnay din aceasta brand a fost intodeuna sec, si a fost in fie care ani apreciat la concursurile international- anul trecut si anul aceasta cu bronze la chardonnay du monde, anul aceasta cu aur la concours mondial de la bruxelle, si la vinallies de la Paris , si bronze de la Decanter londra, si 88 puncte de la concours de la Prowein, Germania.
Faptul ca pare sub alta brand in alta tara (terra dacica este o brand care o vindem in Belgia - unde a fost concursul, - si nu o folosim in Romania) - nu mi se pare o lucru complicat. O vindem in Romania sub brandul - V-Legend of Transylvania- si in Carrefour sub brandul Frunza. Differenta de pret intre V - si Frunza- este numai din differenta de cost intre o brand promovat in toata tara-, cu costurile mare cum sunt acuma in Romania-, si o brand de supermarket- , unde supermarketul respectiv nu impune taxe de promovare- cu conditie de exclusivitatea.
Mi se pare note acordat in Romania intodeuna au legatura cu pret, si nu cu calitatea. Adica daca spuneam ca vinul asta era 25 de lei si nu 11- ar fie luat o nota mai mare.
!

George Mitea spunea...

D-le Cox, va multumesc pentru interventie. Eu unul, ca toti ceilalti consumatori de rand, nu avem de unde sa stim cat costa promovarea unui vin, si de aceea raman un pic mirat cand acelasi vin costa cu 50-70% mai mult in functie de brand. Dar, in fine, vorbim de preturi mici, unde diferenta chiar daca mare procentual nu este semnificativa in mod absolut.
In ce priveste notarea, sunt mirat si magulit in egala masura ca lumea ia in serios punctajele mele. Va asigur ca si eu le iau. In ce priveste o eventuala prejudecata privind pretul, sau o intruziune a pretului intr-un punctaj obiectiv al calitatilor vinului, aveti dreptate, dar nu in sensul presupus de dvs, cel putin in ce ma priveste: daca vinul acesta ar fi costat 25 de lei, ar fi primit mai putin din partea mea :)
Mondial du Bruxelles a avut loc in Italia anul acesta, dar acest fapt nu e important.
Nu vreau sa intru in vreo polemica, cu atat mai mult cu cat: 1. eu sunt un amator din Galati, nu jurat la Vinallies sau Decanter si 2. consider Cramele Recas de partea buna a lucrurilor.
Toate bune!

philip cox spunea...

George,
Nu am vrut sa va critic. Ma bucur foarte mult ca cineva scrie despre vin cu sinceritatea si absolut onest- mi se pare o lucru foarte bun!
Credeti ma-, costurile de distributie/promovare vin in Romania sunt mult mai mare decat ar trebuie sa fie,- si din pretul de raft care o vedeti, producatorii raman cu mult mai putin decat se pare la primul vedere. Multe din aceasta costurile sunt fix- si nu sunt in functie de pret,- si nici de volume vandut- dechi daca aveti o vin de pret medie care vinde in cantitatile relativ mic- pot sa ajunga sa faca costurile de promovare aproape cit vinul!
Pana la urma impressie despre o vin sunt personal- si credeti ma sunt foarte mare diferente si intre note acordat de degustatorii in diferite situatie si in diverse tarile.
Totul depinde cu ce compar vinul respectiv-- daca degust chardonnay nostra langa chardonnay Planeta care e favoritul meu-, e foarte diferit si pare complet alta soi,- dar daca o judec langa alte vinurile romanesc albe de 11 lei pret de raft (sau chiar de 25 lei!) atunci eu sunt multumit de el!
Este un obsessia al meu sa pun pe piata vinurile bune la gama de pret 9- 19 lei in mod deosebit,(dar si normal la vinurile mai scumpe!) - find ca eu vad asta ca o sector de piata in Romania ignorat de multi producatorii si fara prea multe vinurile nici macar decent!

George Mitea spunea...

@Dan: pana la urma cate cuvinte care incep cu V i-ar veni in minte unui strain in relatie cu Transylvania? :)
@Philip Cox: sunt de acord cu dvs, asa cum reiese si din articolul de mai sus, consider ca sunt vinuri "curate" si corecte la pretul lor si va apreciez mai mult pentru efortul acesta decat pentru Solo Quinta sau Uberland. Cat despre chardonnay, va jur ca la prima inghititura m-am uitat pe eticheta sa verific daca n-am desfacut cumva sticla de feteasca regala!

Dan spunea...

george, putine probabil, insa asocierea vin-vampir mie mi se pare cam ciudata (nu vreau sa ma gandesc ca beau sange cind beau vin), mai ales ca din cite am inteles eu marca respectiva era destinata pietei romanesti, unde stim bine ca fascinatia fata de vampiri pe care o au unii occidentali nu prea este impartasita de localnici. Dupa mintea mea era mai logic sa vinzi terra dacica in romania si marca cu vampiri in belgia, insa daca ei au facut invers si au avut succes inseamna ca mintea mea nu e prea grozava la faza asta, which is fine.

Insa confuzia persista cu tarie, ca sa zic asa: Intai, Dl. Cox sustine cu 2 posturi mai sus ca Frunza este o marca pentru distributie exclusiv in Romania, prin Carrefour; pe siteul recaswine.ro insa, zice asa: "Frunza is a new product specially designed for export" dupa care explica cum vor vinde ei marca asta prin scandinavia si UK. http://www.recaswine.ro/Vinuri/TerraDacica.php?r=na
Doi - cautand vinul terra dacica pe google, am gasit vinul asta, care are exact aceeasi eticheta cu cel de pe siteul recas:
http://www.provinum.ro/index.php?page=wine_list&language=romanian&category_id=3
Produce Recas vin din struguri de la Cernavoda?

Imi pare rau ca discutia deviaza mai mult spre partea de branding/marketing decit spre calitatile vinului, insa daca domnul Cox are amabilitatea sa discute pe bloguri m-am gandit ca e o ocazie buna sa ne lamurim si noi.

philip cox spunea...

Daca era dupa gustul meu personal, 85 % din etichete de vin din Romania nu pare sa fiu potrivit pentru anul 2010, dar totusi - sa vand.
Referitor la informatie care dl Dan a gasit pe internet, este informatie vechi- care pur si simplu a ramas acolo timp de 4-5 ani.
Este adeverat Frunza a fost initial o gama creat pentru piata engleza- si asa a ramas intre 2007 si 2010 cand a vrut carrefour sa o listeaza.Probabil limba mea romana este de vina in sens ca am vrut sa vand ca marca frunza este vandut in Romania numai de carrefour,- si nu faptul ca sa vand numai in Romania. Va fie disponibila in curand in lant'ul Sams Club in Satele unite- si in alte tarile precum Japonia e.t.c
Terra dacica este o situatie ceva mai complicat.
Este o marca dezvoltat impreuna cu firma Provinum- acuma 10 ani cand am lucrat impreuna. Intre timp Provinum a cam retras din piata de vinurile si sa ocupa de vanzare de echipament, sticle e.t.c. Marca Terra Dacica a ramas inregistrat de firma Provinum in Romania, si noi am inregistrat marca in diverse tarile unde o folosim pentru export-, Belgia, SUA e.t.c.
Vinurile sunt la fel,- indifferent ca merg la piata romaneasca sau spre export sub diverse etichete.

George Mitea spunea...

@Philip Cox: Ei, multe lucruri din Romania nu sunt la nivelul anului 2010. Sa zicem doar ca etichetele sticlelor de vin sunt cea mai mica problema de soiul asta.
@Dan: vezi ca situatia e complexa? Branding, marci inregistrate, etc. Eu cred ca sunt asa de multe posirci infioratoare pe piata la pretul asta, incat un vin curat nu poate decat sa ne bucure. Fie ca e de 88 de pct sau 78. Apoi gandestete la branduri ilustre gen 7 pacate sau Sec de Murfatlar. Ce sa mai spui?

Dan spunea...

George, absolut de acord. Ii multumesc d-lui Cox pentru clarificari si il asigur ca romana pe care o vorbeste este mai buna decit engleza mea ; )

Anonim spunea...

Jack: sunt impresionat de raportul calitate pret
un vin corect cu o eticheta moderna, aerisita

George Mitea spunea...

1. vinul e ok+
2. despre branding si etichete nu sunt eu cel mai in masura sa comentez (desi asta nu m-a impiedicat in trecut:). Se putea mai bine, asta-i cert. Imi sugereaza "simplu", nu "modern". Daca asta ar sta bine unei mustoase, parca la feteasca neagra/merlot sau la chardonnay, simplitatea asta nu e foarte reprezentativa. Zic si eu!