Dialog cu rinoceri

Poate ati remarcat ca multe restaurante, baruri, cafenele, etc. nu se obosesc sa imprime si anul vinurilor din meniu. E un lux inutil. Ar insemna ca an de an ar trebui sa retipareasca respectivele pagini…

Ei bine, intr-un bar de fitze din mica mea urbe, bar modern interconectat cu un super-club (echivalentul local al Bamboo), intreb:

Feteasca Alba de Segarcea este din 2009?

Stiu ca feteasca lor se comercializeaza din 2008, dar parca doar in gama Prestige, feteasca premium, gasibila in supermarketuri, a ajuns abia din recolta 2009. Judecand dupa pretul din meniu (38 de lei) am conchis ca nu poate fi Prestige.

Pai, nu cred ca mai avem. O clipa sa vad!

Tic Tac.

Nu mai avem, imi pare rau.

Dar Tezaur Jidvei e mai recent, adica 2007 incoace?

Din nou, fasnetul ospatar dispare in misiunea de descoperire.

De la o masa vecina, unul dintre patroni sau poate managerul barului, isi ridica ochii de la laptopul lui alb, si spune: Sa stiti oricum nu sunt ani deosebiti! Asa pentru cunoscatori poate un 2001, sau 2003…

Am remarcat in meniu niste vinuri ordinare frantuzesti la preturi enorme…Vinuri gen J.P. Chenet. Probabil acelea erau de cunoscatori, nu o sarmana feteasca alba…

Da, spun eu amuzat, dar ce cunoscator ar comanda un vin alb care costa 20 de lei in supermarket facut in 2001?

Ah, stiu eu…credeam ca stiti...Moment in care s-a rupt contactul intelectual, desi cel vizual a continuat pe parcursul serii.

Asta a fost mai putin spumoasa, tocmai pentru ca e adevarata.

Tezaur Jidvei 2007 Sauvignon Feteasca Regala. Vin sec, cu nas frumos, de flori de camp. Gust unctuous, am fost aproape bucuros ca probabil din 2007 incoace aroma de fondante s-a estompat suficient incat sa nu mai fie dominanta. Iarba, mar verde, citrice (clementine), un pic de piersica si lemn. 75pct

Dar merge!

si, indubitabil, cu asta:

17 comentarii:

alibus spunea...

Corect George,

De multe ori trebuie sa ghicesti despre ce gama e vorba. In meniu nu scrie nimic iar ospatarii habar n-au. Anul? Hai ca deja ceri prea mult...

Imagineaza-ti ca in meniu scrie Pinot Noir Cramele Hallewood/Prahova Valley, oare care o fi din ele?

George Mitea spunea...

Alin, din cate am vazut, de obicei daca nu scrie e ala mai ieftin. Chiar am patit-o, cu amicul Ciprian, intr-o "locanta". Si mai era si scos din frigider.
In fine, nu cred ca s-au gandit ca cineva ar putea fi interesat de asemenea chestiuni.

alibus spunea...

Am fost in weekend pe Lipscani. Am cerut un Cabernet de Purcari, fata a repetat dupa mine 'de Purcari, da?' semn ca a inteles. Mi-a adus un Cabernet Domeniul Coroanei (deja deschis) si niste pahare mici rau. I-am zis 'domnisoara vinul meu de Purcari mai vine'...mi s-a facut mila de ea si am baut vinul de Segarcea. Ce sa-i faci daca am inima mare?

Dan spunea...

hai ca in restaurant mai inteleg, dar ce zici de faza asta: pe evinoteca.ro au cherry tree hill din 2006, la 30 de lei, asa ca am luat si eu o sticla iar cind am primit-o era din 2005. nu-i mare diferenta, doar un an, ce naiba, nu? nu mai pot s-o dau inapoi, ca de ciuda am baut-o.

George Mitea spunea...

Asa-i, si ei sunt ai nostri:)

George Mitea spunea...

Eh, Dan, am patit-o si eu cu evinoteca. Tot cu diferente de ani. Culmea, intelegi sa patesti asta cu firme care mai vand si magiun, detergenti, etc. Dar la ditamai firma specializata in comert cu vinuri, suna cam rau. Apropos, de cherry tree hill, e in selgrosul din Galati una din 2000, e la reducere din 2007, cred:)

Dan spunea...

de fapt nici nu stiu daca era cazul sa ma supar sau sa ma bucur, n-am prea gasit nici o informatie clara despre care ani ar fi fost mai "buni" si care mai slabi... se stie ceva? macar neoficial?

alibus spunea...

am impresia ca la evinoteca au un disclaimer legat de diferenta de an fata de poza.

George Mitea spunea...

he he disclaimer:) totusi ar fi de dorit sa te anunte prin mail ca e alt an.

Ciprian spunea...

Eh, nu ma mai mira nimic pe la noi cam demult. Ce e atat de important anul, frate, nu tot vinul ala e in sticla? :)) Auzi tu, cate pretentii! Ce snobi si fitzosi puteti fi!

@Dan,

Problema lipsei unor informatii legate de recoltele din Romania am semnalat-o si eu cu ceva vreme in urma. Din pacate, asta e realitatea. Din cate stu eu, atat 2005 cat si 2006 nu au foat ani din cale afara de grozavi. Vezi cazul lui 2007, in jurul caruia s-a facut mare tam-tam peste tot; a fost un soi de recolta salvatoare, cred ca de asta s-a si bucurat de o asemenea publicitate

Nick spunea...

Deasigur, aveti dreptate. Asta este problema cu restaurantele. La intrebarea mea, un ospatar(?) mi-a spus ca vinurile sunt : rosii, albe si 3Hectare iar ca soiuri cunostea : merlot, cabernet savinion ( am transcris fonetic ) si Jidvei. Totusi va intreb STITI CUM ARATA OFERTELE DISTRIBUITORILOR ? Distribuitorii sunt acele companii care livreaza restaurantelor bere, cafea, energizante, bauturi alcoolice si, mai nou, vinuri. Daca la spirtoase nu conteaza anul de ce ar conta la vinuri? Va dau raspunsul la intrebarea de mai sus : IN OFERTELE DISTRIBUITORILOR NU ESTE TRECUT ANUL DE RECOLTA AL VINULUI. Ospatarul (?) oricum nu are timp si curiozitate sa citeasca o contra-eticheta asa ca cel mai bine iei sticla frumusel si te informezi singur. A propos, 2006 nu a fost asa rau.

Ciprian spunea...

Bine, este si destul de greu sa faci o generalizare privind un an anume. Sunt multe zone, climate diferite si vremea variaza destul de mult in anumite parti. Daca se spune ca nush care an a fost bun, urmatoarea intrebare logica ar fi: unde anume? De aceea, trebuie sa sapi destul de adanc, in functie de zona din care provine un vin sau altul.

George Mitea spunea...

Ei, Nick, lucrezi sistemul din interior:)
Hai sa incerc si eu: "exista vinuri albe, vinuri rosii si vinuri de pe urma carora imi iese ceva de la distribuitor".
Apoi, sa stiti ca nici reteaua de distributie a producatorilor, pentru ca sunt cativa care-si distribuie singuri vinurile, nu ofera informatii cu privire la an. Am cateva cataloage de la doi-trei producatori si acolo e doar brandul/soiul/sec,demi,etc/volumul sticlei/nr.de sticle in bax/pret.

Nick spunea...

Sistemul este perfectibil si pe asta mizam si noi facand aceste comentarii.
Exprimarea corecta este : BONUS PE DOP. Se practica pe scara larga de catre producatori/distribuitori. Asa cum scrie in josul paginii, producatorul este singurul vinovat de calitatea indoielnica a vinului pe care ni-l toarna in pahar baietii din locanta. Suficienta la care au ajuns unii producatori ii face sa scape din vedere faptul ca au aparut produse/producatori noi si nu mai merge chestia aia cu " las' ca se vinde singur ". Mai exista si chestia aia cu stocurile care ne omoara si trebuie sa le desfacem pe centura ( scuze ! am vrut sa zic in retele ). Putini rezista tentatiei.
Majoritatea producatorilor au oferta comerciala cu anii de recolta trecuti. Mai mult, informeaza distribuitorii vis-a-vis de stocurile din anii precedenti. In general CATALOGUL prezinta gama de produse a producatorului cu cateva caracteristici generale ale produsului.

George Mitea spunea...

Catalogul e de regula un pdf colorat cu bla-baluri generice si fotografii de sticle fara legatura temporala cu recolta. Lista de preturi vine separat. Adevarat, la ea ma refeream mai sus.
Am citit interviuri cu reprezentanti ai unor producatori, care se plangeau de faptul ca "retelele" nu comercializeaza vinurile in ordinea aparitiei, cu alte cuvinte: ar trebui sa vanda intai 2006 si abia apoi prin 2012 sa vanda 2009-2010. Ma intreb daca isi dau seama ce spun?

Nick spunea...

Magazinul vinde ceea ce primeste de la distribuitor/producator. Fiecare din acestia au TARGET (acum nu se mai numeste plan ), motiv pentru care muta depozitul de la ei la comerciant. Cum mare parte din comercianti au facilitati legate de termenul de plata, ii cam doare-n basca daca vinul se vinde sau nu ( mai ales daca nu exista bonusul de dop ). Exista posibilitatea returului de marfa daca aceasta "nu se misca".
Producatorii cu adevarat seriosi ( crede-ma, EXISTA ) nu dau drumul in piata la un vin dacat cand acesta e cu adevarat "pregatit" de lupta. Si chiar urmaresc stocurile. E adevarat ca au adevarati directori de vanzari de vinuri si nu diversi ciorapari care cred ca vinul se vinde ca pampersul. Si, foarte important, patronul ( patronii, actionariatul, proprietarii, etc. ) are habar de vin. Din pacate sunt putini.

boris spunea...

@Nick,
Vanzarea se termina in momentul incasarii, nu cred ca un producator care se respecta ar accepta sa vanda marfa, iar apoi sa nu-l mai intereseze ce se intampla cu ea.
@George,
In ceea ce priveste trecerea anului de productie, este o tema mult prea avansata pentru cea ce se intampla in restaurantele din Romania, farte multe dintre ele neavand nici macar un spatiu adecvat de depozitare, ca sa nu mai vorbim despre pregatirea osparilor. Eu cred ca voi, cei din presa de specialitate ati putea reforma HoReCa, prin editarea unui ghid al restaurantelor din tara, cu evaluarea calitatii, din toate punctele de vedere.