Ce am vazut la Ro Wine Festival (21 mai 2016)

Am fost prezent la Ro Wine, pe numele complet Ro Wine, The Wine Festival of Romania. Am fost din doua motive, anume pentru mi s-a promis ca celebrelor mele intrebari exprimate Facebook li se va raspunde cu aceasta ocazie si apoi pentru ca "The"-ul si "of"-ul creeaza asteptari mari si curiozitati pe masura, in linia saptamanilor anterioare, cand Facebook, acest "land of the free 2.0", a vuit referitor la volumul Cartea vinurilor romanesti/Winebook of Romania si subsecvent la persoana autoarei, Marinela Vasilica Ardelean. 
Dar una e una, alta-i alta, vorba unui presupus filosof bulgar. 
Ro Wine a avut loc la Fratelli Studios, pe malul lacului Tei si in prealabil a fost promovat in media mainstream, ceea ce spune ceva despre buget. A fost un "festival", nu un "targ", asta ca sa nu facem comparatii nefolositoare. Nu s-a putut cumpara vin, ci doar degusta.
La intrare, cateva prezente agreabile te "procesau", iar tu capatai o bratara colorata in functie de tipul biletului/invitatei. Tot aici am primit un exemplar din ghidul de informare Ro Wine Magazine, an 1, nr.1. Acesta continea informatii despre organizatori si despre participanti. Color, calitate buna, format A4, 50 pagini. Am remarcat ca descrierea cramelor participante era complet diferita de cea din carte (in sensul ca era alt text). Profi, nimic de comentat.   
Eu unul am participat doar in ziua de sambata, asa ca impresiile mele nu isi propun sa reflecte intregul eveniment. 

Sala arata frumos, cu standuri egale, avand insertii de lemn, asemanatoare cu imaginile proiectului, asa cum au circulat inainte de eveniment. Standurile invitatilor straini erau pe laterale, la cu un metru mai sus de cele ale autohtonilor. Presupun ca "geografia" salii a condus spre aceasta amplasare. Iluminatul era asigurat de reflectoare, fara pic de lumina naturala, dand salii o ambianta de studio de film.
N-am apucat bine sa salut pe unul sau pe altul ca a inceput un workshop cu titlul (sper sa mi-l amintesc corect) "Romania in top 3 european in 20 de ani", intr-o sala mai mica, unde inteleg ca e restaurantul Uanderful. Daca stiti ce poama sunt, n-o sa va surprinda sinceritatea: a fost pierdere de vreme. Inteleg de ce s-a facut, insa n-am remarcat vreo concluzie fiabila, ci doar sperante si incurajari. Dupa mine, nu exista sanse nici macar in 100 de ani. Doar daca vreuna dintre tarile detasate in top, cum ar fi Franta, Italia si Spania, devine stat islamic. Desi, daca se va intampla asa, am banuiala ca locul nostru in clasamentul producatorilor de vin va fi ultima noastra grija, nu stiu cum sa va spun...

Si ma intorc in sala mare de degustare. Dom'le: decent, elegant, frumos. Producatorii aveau doar cateva vinuri din portofoliu, inteleg ca selectate tot de organizatoare, ceea ce a facut ca vinurile sa fie de la un anumit nivel in sus. Foarte bine. Am gustat multe vinuri si noi si unele mai vechi, dar despre vinurile in sine, alta data. Oricum, au fost noutati (cum ar fi Amfiteatru, Cepari), plus cativa producatori, cu ceva vechime, dar rara avis pe la targuri, gen Davino, Gramma sau Clos de Colombes. Puteti sa-i vedeti pe toti aici. O precizare: daca ne uitam in lista de participanti vedem 9 producatori de Champagne. Asta nu inseamna ca au fost 9 standuri, ci ca in zona VIP, o firma/un om care le importa/reprezinta pe acestea a propus spre degustare cate un vin de la fiecare. Zona VIP n-a fost pentru toata lumea, ci doar pentru cei care au marcat 250 lei pe bilet. Zona VIP fiind un rand de mese in sala de la Uanderful. In teorie n-a fost pentru toata lumea, pentru ca in practica n-am vazut pe cineva sa controleze degustatorii. Poate o fi fost un check-in si out subtil si nu l-am sesizat eu, impetuos cum ma stiti. Vinurile de la VIP au propus cateva etichete mai vechi, iesite din piata, cum ar fi Davino 2006 sau Vinarte 2001, dar si niste Purcari din anii '80, fata de care trebuia mai multa grija. Nu poti sa le lasi 6 ore la aer, dar ma rog, e un neajuns perfectibil. Eu cred ca trebuiau deschise si oferite spre degustare la momentul potrivit si ca un eveniment in sine. Dupa cateva ore de la deschidere, vinuri de 30-40 de ani se pot retrage in transcendent, nu alta.  
Am discutat cu multi reprezentanti ai producatorilor. Mai toti erau constienti de motivul prezentei mele si curiosi cu privire la deznodamantul sau. Mai toti erau de acord cu ce s-a zis pe Facebook, dar mai toti erau optimisti cu privire la efectele evenimentului. O lume ciudata, nu-i asa? Anyway...

Concluzie: un eveniment bine organizat, bine pus in scena, bine interpretat de expozanti si organizatori (MVA&Fratelli bros, poate si Media Pro, remarc cu naivitate), lume cu mers mai degajat, riduri mai putine. Sambata afluenta de public a fost destul de mare, avand in vedere pretul biletului si aud ca duminica a fost si mai si. 
Daca se pastreaza raportul de forte si la urmatoarele editii, cred ca ar putea fi inceputul unei traditii frumoase. 

PS: A, da, n-am uitat! Mi s-a raspuns la intrebari. Ma rog, atat cat s-a putut, avand in vedere fereastra de 15 minute, cat mi s-a oferit.  Oricum, nu am avut sentimentul ca am fost evitat. Doar ca intrebarile au fost din capul locului "sistemice", partial retorice si greu de barat argumentat. Doar le-am pus eu, he he. Dar asta e pentru o alta zi:) Veti vedea! 
PS2: fotografiile sunt imprumutate de pe pagina de fb a evenimentului. 





0 comentarii: