Degustare la inaltime no. 4: Crama Atelier, Enate, Chapoutier, etc.

Saptamana trecuta, in varful turnului de televiziune din Galati (virtual cam pe la etajul 30), in cadrul unei noi degustarii la inaltime, degustari la confluenta lucruribune.blogspot.com, vinescu.ro si cipwine.blogspot.com,  s-au trecut in revista cateva vinuri destul de bune, si in orice caz- extrem de agreabile. Spun asta pentru ca pot exista vinuri foarte bune, dar la care sa nu te traga ata prea des. In ziua de azi, agreabilul unui vin, proprietate la intersectia  a "usor de baut" cu "baut cu placere", nu mai pare a fi o prioritate a celor care il fac.
foto: Ciprian Haret
In dezordine vorbim de:
Crama Atelier, Murfatlar:
Sable Noble Alb 2011. Un sticla usor "tulburata" si turbulenta in nas- miroase a vin alb de tara, praf de pusca si acetona. In gust e mai bine, aduce a mar golden, dulce, alcoolul se simte destul de tare. E ok si asa dar un vin foarte, foarte simplu. Am am avuut sticle de felul acesta in trecut. Din fericire am avut si vinul remarcabil care ne-a impresionat la lansare. Sper sa fie o problema remediabila in viitoarea editie.
Feteasca regala&feteasca alba "Arezan" 2011. Asta-i tata! Ca sa ma citez pe mine insumi din octombrie anul trecut: "cupaj 50-50, un vin cu nas frumos, floral si parfum de mar golden, copt. In gust e plin, chiar usor uleios,  dar cu destula aciditate, chiar apare ceva verde, de carcei de vita, bine temperat de o piersica suculenta si caise. Apare si o gutuie, pe undeva. Finalul e lung, piperat, cu o idee de sambure de caisa, dar si tuse fructate de mar. Alcool bine echilibrat (13%). Mai e ceva ce poate fi descris cu greu la el, anume un "duca-s-ar pe gat" fantastic. Prietenii stiu de ce. 84 pct.". Nu s-a schimbat nimic, ci dimpotriva, chiar intuiesc ca acest "vin de vara" are un mic potential de evolutie. O sa vedeti daca mai ramane o sticla peste cativa ani!
Sable Noble Rosu 2008 (85%cab/merlot, 15% f.n. din 2009), e un vin finut, cu o culoare de pinot, aduce coacaze, ciocolata si miere zaharisita, si pamant reavan. Gustul e fructat, dar aciditatea se cam duce. Daca il aveti eu zic sa deschideti larg si spuneti "ah" de la "Ah, nu e kosher sa puneti semnatura lui R. Macici pe contraeticheta cata vreme nici nu lucra cu voi la momentul facerii acestui vin" (Producatorul nuanteaza, spunandu-mi ca numele respectiv apare pe contraeticheta deoarece el a ales blend-ul. Mno, merge si-asa. )
Amprenta Muscat 2011 vin dulce bun, cum spuneam "este un vin in dulcele stil clasic, o amprenta evoluata a perceptiei generale despre cum trebuie sa fie un alb de Murfatlar, un dulce de lunga pastrare, cu o aromatica de para, mango si boaba de muscat, cu gust fluid, moale dar cu o aciditate care se straduie cu greu sa sustina cele 60 grame de zahar rezidual. Finalul e surprinzator de tonic totusi, ca o para cu coaja- usor amaruie si astringenta- cu tot". 85.
In afara de divizia premium de la Murfatlar s-a mai gasit in lista si spumantul rose de la Recas, de care va ziceam  nu cu mult timp in urma.
Si asa am parasit hotarele patriei pentru vestul Europei:
Teorema Garnacha 2009, vin din vite vechi, de altitudine inalta(peste 1000 m) este produs de Bodegas y Vinedos del Jalon, si e DO Calatayud, asta fiind undeva pe langa Zaragoza, in provincia Aragon.  E importat si in Romania, la un pret de aproximativ 40 de lei.  Dupa aspectul exterior, destul de pigmentat, dar si dupa nasul concentrat, de coacaze, masline si pielarie, ma asteptam la ceva mult mai concentrat decat a fost  in realitate. Corpolenta e medie, suculenta, vinul are o aciditate buna care pune in valoare note de fructe negre, si pare, mai ales la masa, juicy, vinos si baubil. Nivelul de alcool e destul de ridicat (14). 82-83. Nu e foarte complicat.
Enate Merlot-Merlot 2007 vine tot din Aragon, dar din DO Somontano, si e produs de Viñedos y Crianzas del Alto Aragón.  Nu stiu de ce apare merlot de doua ori pe eticheta, probabil e bilingv in aragoneza si spaniola literara (scuzati-ma, ma amuz de unul singur). Vinul e extrem de serios, si chiar pus in garda de indicatiile de pe eticheta ca are 15% alcool, nu prea emana chestiunea in mod evident. Are o culoare rosie-rubinie intensa dar stralucitoare. Nasul e picant, cu cerneluri, condimente pudra, ciocolata cu lapte, sos balsamic. In gust e tipic pentru merlot, aduce taninuri dulci si fructe rosii, prune usor afumate, ciocolata, cirese si un pic de suc de rodie. Finalul e dominat de artificii minerale, si e lung, dulce-picant si da, arde un pic. 88 pct, pentru ca desi e delicios in degustare (90 pct), e moartea pasiunii la o vorba mai lunga. Daca desfaceti vinul asta la un meci, o sa sforaiti cand fluiera arbitrul inceputul reprizei a doua. Deci, atentie, desi bun,  e vin de un pahar, nu mai mult! Mai ales ca pretul e pe masura: 150 de lei!
Chapoutier Bila-Haut 2010. Well, in urma cu 6 luni, am gustat vinul si impresiile le-am notat aici. Avand ocazia sa revad acest vin cu rpc campion in ochii lui Parker (care l-a punctat cu 92-94 pct!) am tras niste concluzii personale, pe care le impartasesc aici. 1. gustativ a fost diferit, bruta fortoasa de mai-an s-a dat pe brazda, s-a rafinat, ca sa zic asa, devenind destul de suculent si agreabil, desi la 14% alc trebuie sa avem grija.  Profilul aromatic nu s-a schimbat foarte tare. 2. nu orice parker 90+ trebuie sa tina 25 de ani. Avand in vedere transformarea rapida- eu cred ca dupa inca 2 ani  va pasi pe partea dezagrabila a vinurilor astea musculoase si indraznete. 3. Imi zic singur "bine, ba!" pentru ca am intuit de acum 6 luni cum va decurge treaba cu acest vin. Imi mentin ratingul de 88 pct. 

In concluzie, a fost o seara reusita, cu vorba multa si vinuri care au sustinut cu succes acest fapt.

4 comentarii:

ma mai gandesc spunea...

Salut, George!
In legatura cu semnatura lui Razvan Macici pe sticlele cu Sable Noble rosu 2008, asa cum ti-am mai povestit de cateva ori, el e cel care stabilit "reteta" si nu a avut o problema sa semneze acest asamblaj. Asa cum s-a comunicat de fiecare data, Macici a ales dintre vinurile existente la acea data in crama mare.
Referitor la Sable Noble alb 2011, vin medaliat cu aur la Vinalies Internationales 2012, vreau sa spun doar ca e ciudat sa povestesti despre o astfel de licoare daca ati constatat ca are defect de dop. Nu mai argumentez in van, da un semn cand ajungi in Bucuresti sa-ti las un bax pentru probe.
Spor!

Eu nu spunea...

Salut, Dan!
E posibil sa fi avut un lapsus la momentul respectiv, dar nu-mi amintesc sa-mi fi povestit de cateva ori. Ar insemna ca am avut de mai multe ori acelasi lapsus:) De-acum ar fi amnezie curata. Iar de baxul pe care vrei sa mi-l lasi, ce sa zic, cred ca am avut partea mea suficienta de sable noble alb 2011, de pe unvinpezi si din alte ocazii. De acum il astept pe urmatorul. Pot sa-ti spun insa ca din zece sticle- 3 au avut probleme. Si asta o spune unul care a cumparat vinul pentru ca i-a placut destul de mult. Toate bune!

Dan spunea...

Din ce imi aduc eu aminte, un episod din "Corked" s-a derulat si la un MO Amprenta chiar de fata cu Razvan...
Bine, nu vreau sa spun ca e vina producatorului de vinuri sau a oenologului ca unele loturi de dopuri au probleme...
Poate doar in cazul in care ai "probleme" cu Amorim din cauza ca ai uitat sa le platesti niste dopuri si te-au trimis insolventa.
Arezan FR cu Fa este inchis cu Diam 5, un dop destul de competent si nu am nimerit niciunul cu defect de dop pana acum (din vreo 7-8 probe).
Sable Noble Alb nu mai stiu ce folosea, dar am intalnit unul cu probleme de dop..din vreo 5.

George Mitea spunea...

Eu asta si doream sa spun, ar trebui sa vada ce se intampla cu aceste dopuri. Adica incidenta nenorocirii e prea mare.