Adaosul enorm la importuri sau ragetul de pe urma al dinozaurilor

Daca multi producatori romani traiesc din relativa, aproape fireasca si pana la urma sanatoasa temere a romanului de lucruri noi, de import, asta nu inseamna ca incet-incet nu apar oameni care se opresc cercetatori si la raftul de vinuri straine. Am spune ca e doar o chestiune de timp pana vor identifica vinuri mai bune, in acelasi pret, decat cele neaose. 
Dar am gresi, pentru ca pe langa producator exista si importatorul. Cazul cel mai ciudat este cel al producatorului-importator, care- dupa umila mea parere- e o strutocamila, dar inteleg ratiunea: de ce sa vina Ghita-importatorul sa-mi fure din clienti, cu importurile lui, cand pot sa import direct eu? Nu le vand pe ale mele?  Nu intram in panica : vand importurile si tot acolo ajung. Trebuie doar sa am grija sa pun adaosuri suficient de mari incat rpc-ul meu ca producator sa nu para ridicol in comparatie cu importurile, adica sa nu ma fac singur de rusine. Sa ma stradui sa pun adaos mare nu-i deloc greu.
Cazul doi e cel al importatorului pur. Pai daca eu as fi importator si ma uit in jur si vad vinuri romanesti ok (nu bune sau extraordinare) la 10 euro, si aduc un italian sau spaniol care ma costa 4,99 si care e la fel de ok, n-ar fi o idee sa-l dau cu 10? Hai nu cu zece, ca vreau sa intru pe piata, sa pilesc un pic din statuia producatorului roman, sa dau finutz din coate, sa-mi fac un pic de loc, dar cu 8 merg la sigur. Vine si vanzatorul-asta il da cu 9-10, numai bun.
Problema e ca nu mai traim in totalitarism. Azi exista internet. Vezi un vin strain in raft, dai in google acolo, direct, de pe iphonul tau. Si intri pe wine-searcher (care e 90% prima intrare) si vezi ca vinul de 100 de lei face 12 euro in magazine din Franta, Belgia, Germania, etc. Si tu ca biet consumator ocazional iti pui prima intrebare. De ce sa-l iau cand stiu ca dincolo e mai ieftin, vorba reclamei? Poate ma gandeam sa dau 100, dar acuma cand stiu ca spaniolul il ia la jumate, nu mai imi vine. Poate ai mijloacele sa intrebi importatorul de ce adaosul e atat de mare. Si raspunsurile le stim, noi astia care locuim in vinosfera: ca l-ai vazut la 50 de lei pe un magazin care ia un milion de sticle de la producator si are discount mare, de care eu- importator de 10 baxuri din Romania- nu pot beneficia. Ca transportul e scump. Pai eu, George Mitea, in regim de cumparator casnic din online-ul de afara stiu ca adaosul la o cutie de 18 sticle e cam de 1,3 euro/butelie. Adica 6-7 lei. Dar pe tine, care aduci cu tirul ar trebui sa te coste cativa centi pe sticla. Am lamurit-o si pe asta. Costuri? Chirie, utilitati, reclama, organizare de evenimente, echipa de vanzari, laptop, masina, telefon. Ei na, ca in Franta sau Germania s-or vinde vinurile de unele singure, ca importatorul belgian nu are costuri din astea, te pomenesti ca tine vinurile in podul casei personale si le vinde prin mica publicitate, sau prin anunt la intrarea in Kaufland. Si cate si mai cate n-am auzit, tot felul, ca tva-ul, ca impozitele, ca benzina, ca...
Ma intreb eu: e vina mea ca ai costuri mari? E vina mea ca ai rata de 50 de milioane pe luna la ML-ul? 
Si vreau sa ajung la capat si sa semnalez aparitia unui numar crescand de iubitori ai vinului, si nu din soiul miliardar excentric, care incep sa comande vin DIRECT DIN STRAINATATE, bypass-and total rolul importatorului si vanzatorului. Cum spuneam: 1,3 euro transport pana la usa e boare de primavara fata de ce adaosuri se practica la noi, in 90% din cazuri. 
Ieri mititelul de mine a baut un Crozes Hermitage 2009, de la Guigal (mare, ilustru producator francez), vin care se poate cumpara la noi cu 120 de lei in magazinele JP Tabacco din mall-uri, sau cu 90 de lei de la evinoteca.ro (care e si importatorul, din ce stiu). Eu unul am platit 12,4 euro + acel 1,3 de care va ziceam. Asadar, in total, face 60 de lei. Comandat din Franta si adus pana la usa barlogului in 3-4 zile. Tocmai am facut 30 de lei economie (50% din pretul vinului!), si asta socotind de unde poate fi luat cel mai ieftin in Romania, ca daca il luam de la mall plateam dublu. Daca as fi vrut un Cote-Rotie de la acelasi- 30 de euro in Franta- 271 lei in tarisoara noastra. E si mai infricosator.
Acuma sa nu rasuflati usurati ca m-am legat doar de un exemplu, ca nici voi nu stati mai bine. Si nu zic ca nu exista si importuri cu adaos decent acolo prin rafturi, dar la nume mari din Franta sau din alte parti, din pacate, adaosurile sunt enorme. 
As fi vrut sa trag un semnal de alarma pentru importatori, ca iata- apare un curent nou, dar pana la urma de ce sa o fac: baieti, tineti-o tot asa! O sa stapaniti pamantul o eternitate! 
Asa credeau si dinozaurii.    

4 comentarii:

Silviu F. spunea...

Eu am alta nelamurire: am scris acum 2 zile celor de la Budureasca, folosind formularul de contact de pe siteul lor, cerand informatii despre o viitoare comanda de pe magazinul lor online.

Si nu am primit nici un raspuns. Oare au atat de multi clienti incat nu le pasa de inca unul ce vrea sa comande 6 sticle de vin ?

George Mitea spunea...

eu as zice sa dai si un telefon, se mai intampla minuni cu mailurile. La telefon macar vorbesti cu un om, ca sa zic asa. Poti sa-i scoti ochii dupa aia.

Silviu F. spunea...

E si telefonul o idee buna (am uitat sa mentionez ca si azi am mai trimis un mesaj catre domnii mai sus mentionati).

Am o nelamurire legata de articolul de fata: ce serviciu postal sau de curierat aduce din strainatate o sticla de vin cu doar 6-7 lei ? Eu stiam ca prin posta te costa vreo 50 de lei kilogramul (adica aproximativ o sticla de vin), iar prin curier e si mai scump.

George Mitea spunea...

eh, posta...uite aici http://www.vinatis.com/content/1-livraison

Din Franta prin Chronopost si in Romania prin diversi.