Doua vinuri de la Avincis si Nachbil


N-am citit prea multe carti de doua ori. Daca amintirea actiunii se disipa, e de ajuns sa citesti cateva pagini, pana in momentul cand se face lumina, si-ti amintesti totul, sau crezi ca-ti amintesti, iar noua lectura isi pierde farmecul. E fabulos cum functioneaza aceasta anamneza. La fel cu vinurile. Intotdeauna voi prefera un vin nou, necunoscut, chiar daca in cele din urma dezamagitor, unor vinuri pe care le cunosc si stiu ca sunt bune. Poate gasiti asta ciudat, dar, ca turisti, ati vizita acelasi loc de zeci si zeci de ori? Noul, ineditul si imblanzirea necunoscutului sunt  mult mai interesante! De indata ce misterul se domesticeste, inceteaza a mai fi mister. Devine ceva...casnic.

De aceea, doresc sa le multumesc lui Nicusor Cazan si Bogdan Bocse pentru ocazia de a ma intalni cu doua noi vinuri si respectiv doi noi productori. 

2010 Cramposie Selectionata "Avincis", produs de Avincis Vinuri srl, la Vila Dobrusa, Dragasani, Valcea, este unul dintre vinurile proaspat deschisei crame a lui Valeriu Stoica, pe dealurile din jurul Dragasanilor.
Se prezinta cu o culoare galben aurie, putin intensa. Nasul aminteste de polen, praf, mar verde si un placut iz de flori albe. Gustul aduce note acrisoare de mar verde si zarzara. Denota aciditate buna, dar nesustinuta de fruct si lasa o impresie generala subtire. Finalul este scurt, amarui-acrisor. Este un vin deloc complicat, agreabil, cu un nas frumos, interesant, dar tradat de gustul apos si lipsit de corp. Nicusor mi-a spus ca pretul e undeva la 35-40 de lei, bani pe care cei de la Avincis n-ar trebui sa se bazeze. 73 pct.

2008 Syrah "Nachbil",  produs de Weingut Brutler&Lieb, la Beltiug, Satu Mare, este un vin nefiltrat, si asa cum intuim din denumire indica stilul frantuzesc, spre deosebire de mai impetuosul "shiraz" din lumea noua. Stiti povestea- e acelasi strugure, difera doar stilul de vinificatie.
Culoare este rosie-rubinie. Nasul este conform soiului, puternic condimentat, cuisoare, piper, piele, mirodenii pudra. Gustul continua pe acelasi drum al condimentelor si se completeaza de impresii fructate de pruna si visina. Aciditatea este mare, iesita din corp, taninii sunt destul de tacuti, si pare diluat, subtire. Finalul mai salveaza din impresie aducand neasteptate fructe confiate, cum ar fi prunele uscate si curmalele, si omniprezentele note condimentate. Nu mi-a placut foarte tare, dar il pot aprecia din doua motive: o data pentru ca exista posibilitatea ca vinul sa evolueze in bine peste cativa ani, si totul sa se imbine, iar aciditatea sa se integreze, dar nu bag mana in foc. Si al doilea:   daca tineau mortis sa le iasa greu si corpolent, cu o culoare purpurie, inchisa, gaseau destui adjuvanti tehnologici pe piata ca sa corecteze problema. Au ales sa n-o faca, iar eu aleg sa le urmaresc produsele de acum inainte. 78 pct. Iar pretul de peste 60 de lei este cam mare pentru ce ofera.

Pe data viitoare!

4 comentarii:

Bogdan Bocse spunea...

Nu ca as vrea sa-mi "apar" vinul, dar trebuie luat in considerare faptul ca l-am luat direct din frigiderul de la hotel si l-am adus la magazin unde a fost deschis si turnat in decantor pentru vreo 30 de min dupa care a fost servit. Era nevoie de o perioada necesara chambrarii plus o aerisire corespunzatoare. L-am mai incercat si cu alte ocazii si s-a comportat altfel. Oricum sunt sigur ca o sa mai avem ocazia sa-l degustam impreuna. :)

sunmirror spunea...

N-am incercat prea multe vinuri de la Nachbil, dar am facut (probabil) greseala sa le beau prea tinere. Intr-adevar, le-am gasit foarte acide si destul de inchise aromatic. Pe de alta parte, am auzit voci competente vorbind de bine despre suratele lor mai mature, de prin 2002 sau 2003. Pe de alta parte, nu pot afirma ca sigur e asa - pe cele mai vechi nu le-am incercat (dar as face-o daca as sti unde le gasesc). :)

George Mitea spunea...

@Bogdan: of, dar n-am vrut sa ofensez:) Dar asa-i cu degustarile acestea pe banda rulanta: vinurile nu iti lasa aceeasi impresie vie, precum ar face-o fata in fata.
@Sunmirror: e foarte posibil, de aceea mi-am luat masuri de precautie, in text:)

Dan spunea...

O sa fii in schimb aplaudat de "detractori": uite dom'le ca zice si de rau...:)))
Asa e la noi, punem prea mult suflet in lucrurile marunte...sau nu..