A scrie despre vin

foto:jim rokos design

In replica d-lui @Radu99


Exista doua feluri de a scrie despre vin:

1. “Sommelieristic”, sec, cu descrieri de manual, poate plictisitoare, dar intrucatva utile. De ex: “vin rosu sec, cu nas fructos, cu gust de prune uscate si condimente. Postgust lung. Ideal in compania carnii de vanat si vita”. Apar deseori pe contraeticheta sticlelor de vin de pretutindeni.

2. “Scriitoricesc”, poetic, cu uz (uneori ilegal) de figuri de stil. Pastorel, Anton Roman, etc.

De ex: “Negrul de Dragasani sta langa sarmale la fel de natural ca sonda de petrol langa malul Golfului Persic” sau

Află, bând paharul
Mic, dar venerabil,
Că nu-i vin Cotnarul,
E soare potabil
.”


In vreme ce prima descriere spune cate ceva despre vinul in cauza, a doua nu spune aproape nimic despre vin, dar spune multe despre cel care vorbeste.

Dupa cum vedeti in post-urile mele, uneori folosesc vinul ca punct de initiere pentru dezbaterea altor probleme care ma framanta, sau pentru a-mi refula reziduul de verb poetic nerafinat la vremea lui. Acest blog este, daca-mi permiteti, un alambic in care imi arunc propriile trairi. Daca se vad sau nu in produsul final, well, depinde de tehnologie :)!.

5 comentarii:

Mihnea Mironescu spunea...

În micul nostru grup, care degustă ce-l taie capul cam de două ori pe lună, avem un prieten care este exact de aceeași părere cu tine: vinul este doar un pretext pentru trăirile interioare, care nu trebuie neapărat disecat prea adânc. Descrierile lui sunt metaforice sau pline de comparații inedite.

Cred că fiecare va recurge la metoda de exprimare care-l caracterizează cel mai bine. Ori care-l servește cel mai bine. Cineva care trăiește din evaluări de vin nu poate uza exclusiv de varianta poetică, pentru că riscă să fie ignorat de public.

Însă eu cred că există și o cale de mijloc, din păcate accesibilă doar celor cu abilități literare. Eu nu le prea am, de aceea am ales varianta descriptivă. Dar am văzut descrieri fosrte simpatice, și la obiect, și plăcute, nu seci. Dar asta cere antrenament.

alibus spunea...

...si pot sa te asigur ca nu despre mine e vorba :D.

George Mitea spunea...

@mihnea: dupa cum vezi, chiar eu am spus ca "In vreme ce prima descriere spune cate ceva despre vinul in cauza, a doua nu spune aproape nimic despre vin, dar spune multe despre cel care vorbeste". Evident, trebuie o cale mijlocie, aristoteliana. Daca dai doar note de degustare, "profi", nu prea te comenteaza lumea, daca spui ca respectivul vin iti ataca papilele "tiptil ca pisica nevesti-mi" nu intelege lumea despre ce vin e vorba.
@alin: desi nu te cunosc, te stiu (in sensul in care "empatizez cu..." :)).
Imi pare rau ca n-am ciocnit un pahar cu voi pe vremea cand traiam in Bucuresti (oras care m-a infrant). desi, probabil, ar fi fost de bere.

alibus spunea...

@George,

1. Ar fi fost destul de greu sa faci asta pentru ca nici noi nu ne intalnim de foarte multa vreme.

2. Ce rasa este pisica? :D

George Mitea spunea...

2. Chartreux