Countryside: Burgund de Pancota si Tamaioasa de Cotnari

Cu ocazia unei iesiri la tara, se pune pe jar gratarul, obiect la fel de comun la iarba verde langa romanul burtos dar familist, imbracat “la bustul gol”, ca tigara in coltul gurii lui Humphrey Bogart, ca mucegaiul in gorgonzola, ca prostul-gust in emisiunile de divertisment TV, sau ca pet-ul de bere inmugurind in iarba oriunde in Romania.

Eu n-am cumparat bere ca sa “ud” gratarul ci niste vin, razgandit fiind de recenta cruciada bahica, pardon! Oenologica!, pe care o port in interes academic- pentru propasirea soiurilor autohnone (de pretutindeniJ).

Burgund-ul de Pancota, 2007, rosu, sec. 11 lei (la Real). Nas de fructe de padure (foarte clar), care se resimt si in evolutie, corpolenta medie, nepretentios. Pe scurt: un vin corect. Merge foarte bine cu preparatele la gratar, un rival competent al Merlot-ului in aceasta asezonare, aduce cu un Pinot Noir sec. Bine, dar! sopteste Gerimini, Burgund-ul este un soi romanesc? Desigur la origine nu, dar “la origine” nu a existat vita de vie in “spatiul carpato-danubiano-pontic”, ea fiind importata din Mesopotamia si din jurul Marii Caspice (desi, in linia “Isus s-a nascut la Falticeni”, am citit un articol in care se sugera ca vechii greci au subtilizat vita de vie de la stramosii nostri traci, daci, draci). In orice caz, Burgund-ul se cultiva in potgoriile din vestul tarii de vreo 150 de ani (adica dinaintea filoxerei- ca reper istoric), asa ca este “de-al nostru” si tot asa de traditional cum este si “salata beof” la mese festive.

La un desert frugal, caise confiate, pere tamaioase si fum de narghilea indesata cu tutun egiptean cu aroma de mar, nu cred sa existe un vin mai potrivit decat Tamaioasa romaneasca de Cotnari, 2005, dulce (15 lei). O aroma exceptionala, “mieroasa” si gust de pere dulci. Un vin excelent, mi-a lasat cea mai buna impresie dintre toate vinurile de Cotnari pe care le-am gustat pana acum (nici nu sunt multe, de fapt).


Extra: la magazinul satesc (cel de pe ulita aceia, caci vremurile cu un singur magazin la “coperativa” au apus de mult). Ce vinuri gasim pe raft? Si sa nu uitam ca magazinele de tara sunt mult mai sensibile la cerere/oferta decat hypermarketurile: n-o sa gasesti produse care nu se vand. Iata “raionul” de vinuri si pseudo-vinuri, in ordinea numarului de sticle de pe raft: 1. Hangita- cocktail aromatizat pe baza de preparate din vin (daca am retinut corect)- contine arome, coloranti, este sic! Extrasec, produs de cine altcineva decat Vinexport Focsani.; 2. Sange de Taur, rosu dulce de Tohani- nu-l cunosc, n-am incercat, nu-mi place ideea promovata. Am impresia ca e ajutat chimic si el. 3. Pinot Noir, demisec, Murfatlar- culmea luxului; il stim, si el pe noi, e al nostru de cand ne-am nascut, desi nu mai e ce-a fost, sau poate noi nu mai suntem ce eram…

Ma rog, cam astea-s gusturile “extra-molan” ale romanilor de la tara. Presupun ori ca se bea vin cumparat doar la ocazii speciale, in rest fuga la butoi, ori ca vinul "de cumparat" este un capriciu fara rost: da' ce, asta al meu ce-are?! Nu-i bun?

1 comentarii:

Rammi spunea...

Tamaioasa de Cotnari- 2005 este un vin excelent, fapt recunoscut si de vinul.ro(a fost vinul lunii). Nu stiu cum o fi cea din 2007, avand in vedere anul, ar trebui sa fie si mai buna...Despre consumul de vin de la tara ce sa spun, decat ca acolo vinul nu se degusta, ci se da pe gat. Scopul scuza mijloacele- si betia posirca bauta.